Høj risiko i blodet

Gene Yoon stopper ikke op. På få år har den 68-årige sydkoreaner risikeret alt, hvad han ejer, i købene af nogle af verdens mest kendte sportsmærker. Det er høj risiko med høj afkast, der driver ham frem.

Læs mere
Fold sammen

Det her er ikke fortællingen om Paris Hilton. Hun er i denne sammenhæng blot et blikfang. Det her er derimod fortællingen om en ydmyg 68-årig koreansk erhvervsmand, der ligeledes har set frøken Hiltons evne til at skabe opmærksomhed som en gevinst.

Mest af alt er det her dog fortællingen om at tage chancer og forblive sulten på mere forretningsmæssig succes gennem et langt erhvervsliv.

For hvad vi herhjemme igen og igen efterspørger blandt det danske erhvervsliv, har sydkoreaneren Yoon Soo-Yoon til overmål.

Den entreprenante erhvervsmand, der i øvrigt foretrækker at blive kaldt Gene, har skabt en karriere på at mestre den kalkulerede risiko.

»Jeg elsker høj risiko med højt afkast. Det har jeg altid gjort. Det har været mit liv. Det er det, der gør mig glad,« forklarer Gene Yoon.

Gene Yoon har inden for de seneste otte år satset hele butikken og lidt til i tre opsigtsvækkende opkøb. Han ejer i dag rettighederne over sportstøjmærket Fila Global samt de to golfbrands Titleist og FootJoy.

Men før vi kaster os ud i den del af fortællingen, runder vi lige de tidlige 1980ere, hvor Gene Yoon ihærdigt kastede sig over alle forretningsmuligheder, der landede inden for rækkevidde.

I 1982 – umiddelbart efter Steven Spielbergs succesfilm E.T. rullede over alle verdens hvide lærreder – fik Gene Yoon produceret 100.000 E.T.-dukker, som han fyldte i en container og sendte til USA. Men på havnen i Oakland blev hans plan forpurret af de amerikanske myndigheder, der mindede ham om, at han ikke havde rettighederne til at tjene penge på E.T.

100.000 dukker gik bogstaveligt talt op i røg på havnekajen, og den ihærdige forretningsmand fik en klækkelig bøde.

Nederlagets kraft

Det var en lektion i nederlag. Ligesom at dumpe medicinstudierne i tre omgange var et enormt nederlag for en ung Gene Yoon. Dermed lykkedes det ham nemlig ikke at indfri et løfte, han havde givet sig selv om at blive læge og specialist i den kræftform, der slog faderen ihjel.

Ifølge Gene Yoon er nederlag dog et væsentligt brændstof i vejen mod succes. For ud af asken af ethvert nederlag gror ydmyghed.

»Ydmyghed er den stærkest kraft inden for forretning,« forklarer han.

Man skal ikke tage fejl. Ordene kommer ikke fra en mand med bøjet hoved. Gene Yoon har bevist, at han hverken sætter tempoet eller overliggeren ned. Tværtimod.

Vokset op i fattigdom

Han er vokset op omringet af fattigdom som søn af en risbonde i et Korea, der i hans opvækst både var besat af fremmede magter og hærget af krig. Det lykkes ham efter at have opgivet lægestudiet at komme på universitetet og efterfølgende få et job i et af landets største handelsvirksomheder.

Der er en snert af humlebi-fortælling over Gene Yoons karriere. Årtierne gik med utallige iværksætterprojekter, og i løbet af 1980erne blev hans skæbne beseglet, da han gjorde forretning med Fila.

Det lykkedes ham at overbevise den italienske sportstøjsproducent om at flytte skoproduktionen til Korea, hvor Yoon selv udviklede en række prototyper til selskabet. Her blev han først ansvarlig for at få sendt skoene ud af Korea, men få år efter stod han i spidsen for et nyetableret Fila-datterselskab i Korea.

Han gik i gang med at skabe et net af franchisebutikker i Korea og begyndte samtidig at benytte kendte koreanske sportsfolk til at reklamere for Fila.

Fra hjørnekontoret i Seoul kunne han konstatere fremragende salgstal i Korea, men i begyndelsen af dette årtusinde skrantede Filas salg i resten af verden.

Vejen til magten

Det italienske sportsmærke Fila havde sin storhedstid i dele af 1970erne, 1980erne og 1990erne. Sko og tøj til tennisbanerne, basketball-hallerne og skibakkerne drev salget frem. Med kendte sportsansigter som Bjørn Borg og den amerikanske basketballspiller Grant Hill gnubbede Fila i velmagtsdagene skuldre med Nike og Adidas. Men i den sidste halvdel af 1990erne begyndte succesen at ebbe ud. Der blev i begyndelsen af nullerne skiftet flittigt ud på topposterne og på strategibrættet.

I 2005 lavede den sydkoreanske Fila-direktør sit første træk mod magten. Han stiftede et konsortium af ledere og ansatte i Fila Korea samt koreanske investorer og banker. Han foretog et management-buy-out og gjorde dermed Fila Korea koreansk frem for et datterselskab til et udenlandsk selskab.

Men her stoppede han ikke.

»Der var en mulighed her, som jeg ikke ville gå glip af. Jeg begyndte at tænke, at hvis jeg var i en position, hvor jeg selv bestemte over Fila, kunne jeg gøre en forskel. Jeg mente, at ledelsen lavede mange fejl, og jeg kunne se noget potentiale, der ikke blev udnyttet,« forklarer han.

Han har selv beskrevet det som halen, der erobrer hovedet. Med et løfte om at børsnotere selskabet hurtigst muligt fik Gene Yoon samlet en række tunge investorer og skrabet de i alt 450 mio. dollar sammen, som det kostede at erhverve sig rettighederne til Fila-brandet globalt. I 2010 indfriede han sit løfte til investorerne om en børsnotering.

Koreansk turnaround

Med magten i Fila Global tog han fat på en solid hovedrengøring. Han gjorde op med den seneste ledelses satsning på luksusvarer. Priserne blev sat ned, samme vej gik udgifterne, og målgruppen blev udvidet. Han fyrede 250 ansatte i Fila USA og lukkede alle de underskudsgivende butikker.

Kendisfænomenet Paris Hilton blev hyret til at skabe fornyet opmærksomhed omkring Filas tøj og sko. Det var ikke længere kun sportseliten, der var målgruppen. Nyt fokus blev derfor også at sælge træningstøj og sko i de store detailkæder.

Han gjorde op med hele modellen omkring licenstagerne i de enkelte lande. Eftersom han selv havde siddet i den position, havde han en klar fornemmelse af hvad der fungerede – og ikke fungerede. Derfor indgik han ti års kontrakter frem for standarden på fem år, og lod licenstagerne betale en mindre andel af royalties end tidligere i håb om, at de mere løse bånd ville indvirke på præstationerne. Strategien var at anspore licenstagerne til selv at investere mere i marketing og i at opbygge brandet på deres hjemmemarked, når der nu var mere at vinde for dem.

Gene Yoon var ikke færdig med at løfte barren.

»Det er helt simpelt. Jeg havde ikke meget, da jeg voksede op. Jeg havde intet at komme tilbage til. Intet at tabe. Det har givet mig et skub frem, og jeg har aldrig set mig tilbage. Derfor bliver jeg ved med at skubbe fremad,« forklarer Gene Yoon om motiverne for hans seneste risikable træk.

Med Fila forsøger han at bygge et bredt sportsmærke med en række styrkeområder, der stadig er tennis og basketball. Der var dog et meget attraktivt område, hvor Fila absolut ikke var til stede, og hvor Gene Yoon vurderede, at de store spillere som Nike og Adidas kunne drilles. Golf. I 2011 satsede han derfor igen.

Nye opkøb

Sammen med kapitalfonden Mirae Asset Private Equity Fund (PEF) købte Fila selskabet Acushnet ud af hænderne på det amerikanske selskab Fortune Brands for svimlende 1,2 milliarder dollar. I Acushnet befinder de to for golfspillere meget kendte golfmærker FootJoy og Titleist sig. En handel, der bragte jubel i det golfglade Korea og en af de største handler, som et Koreansk selskab har foretaget.

Men det er bestemt ikke uden risiko. For bag kapitalfonden står en række krævende investorer, som forlanger afkast. Fila har reelt blot investerede 100 mio. dollars ud af de 1,2 mia. Gene Yoon har derfor forpligtet sig til at børsnotere Acushnet inden 2016 og fordoble Acushnets resultat før skat inden udgangen af 2015.

Hvis det ikke lykkes mister Gene Yoon selv alt. Hans andel i Fila er nemlig lagt på bordet som sikkerhed.

»Det, jeg har lært om at have succes som iværksætter, er, at du skal være flittig, udholdende og ærlig. Så skal du forholde dig ydmyg over for alle opgaver. Det er en af de stærkeste kræfter, hvis du vil vinde en kamp,« lyder det fra Gene Yoon, der allerede har udset sig de næste opkøb. Dem vil han dog ikke fortælle om endnu. Så fortællingen om Gene Yoon fortsætter.