Havarichef var fem år om rapport på to sider

En helikopter styrtede ud over en klippekant i Grønland i 2007. Rapporten om ulykken, som Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, selv udfærdigede, kom først fem år efter.

Piloten og passagereren kom lettere til skade, da Air Greenlands AS350-helikopter landede på siden ved Maarmorilik. Foto: Havarikommissionen Fold sammen
Læs mere

I sommeren 2007 styrtede en af Air Greenlands helikoptere ud over en klippekant og landede på siden i to meter vand i den grønlandske mineby Maarmorilik, der rummer den navnkundige mine »Den sorte engel«. Hverken passagerer eller piloten kom noget alvorligt til ved styrtet, men der skulle gå over fem år, før Havarikommissionen publicerede sin rapport om årsagerne til ulykken.

Tidsforbruget er usædvanligt i Havarikommissionen, hvor langt de fleste rapporter er færdige inden for et år efter et havari.

Ifølge et internt notat om arbejdsmiljøet i Havarikommissionen, som Berlingske har set, tog Havarikommissionens chef, Martin Puggaard, sig selv af det grønlandske havari. Puggaard valgte ifølge notatet ikke at tage til Maarmorilik i Grønland og undersøge havariet, men holdt sig alene til pilotens forklaring. Derfor kan der ifølge notatet have været forhold og omstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter, som ikke blev afdækket.

Alligevel brugte Martin Puggaard fem år på sagen, der i september 2012 endte med en redegørelse på to sider. Ifølge redegørelsen skyldtes havariet, at piloten havde overset, at en wire var fastgjort til helikopteren. Da helikopteren lettede, hang wiren fast i et rækværk, som rev et rotorblad af, mens et andet blad blev beskadiget.

Martin Puggaard er på én gang chef for Havarikommissionen og faglig leder af flysektionen og gennemfører altså selv havariundersøgelser. Forløbet med den forulykkede helikopter i Maarmorilik har givet anledning til kritik internt i Havarikommissionen, hvor vurderingen er, at Martin Puggaard mangler de nødvendige kompetencer til at afdække havarier. Derved har han også vanskeligt ved at vurdere inspektørernes arbejde, mener nogle af inspektørerne.

Tidligere har Berlingske Business beskrevet, hvordan det har givet anledning til voldsomme interne problemer i Havarikommissionen, at Martin Puggaard har fjernet sikkerhedsanbefalinger fra rapporter i strid med havariinspektørers ønske.

Martin Puggaard vil af hensyn til sin tavshedspligt ikke kommentere sin undersøgelse af helikopter-­havariet i Maarmorilik.

Martin Puggaard er selv udlært flymekaniker efter fire års læretid og arbejdede derefter et år hos SAS, hvorefter han kom til Havarikommissionen i 1999. Han blev udnævnt til chef for Havarikommissionen i 2011.