Halvdød switch kvalte danske internetbetalinger fredag morgen

Problemer på netværket hos IBM betød, at det var vanskeligt at gennemføre kortbetalinger via internettet fredag morgen.

IBM servicerer Nets' computere og opbevarer data. Her hovedsædet på Nymøllevej 91 i Lyngby. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske internethandlende og brugere af eksempelvis MobilePay havde problemer med at gennemføre transaktioner i cirka tre timer fredag morgen. Det oplyser Nets, der står for internetbetalingerne, til Version2.

Det skriver Version2.dk

Problemerne begyndte tidligt fredag morgen og ramte især danske webbutikker, hvor det i praksis var umuligt at gennemføre betalinger.

»Cirka klokken seks i morges og frem til klokken ni havde vi netværksproblemer på en switch, som ikke var helt død, men næsten, og det betød, at det tog os lidt tid at finde den og få den erstattet med en ny,« fortæller pressekoordinator Carsten Grønning fra IBM Danmark til Version2.

IBM står for driften af Nets' systemer, og det var altså en fejl på IBM's netværk, der gav problemer. Ifølge Carsten Grønning blev fejlsøgningen på netværket besværliggjort af, at switchen fungerede delvist og dermed ikke umiddelbart optrådte som den primære årsag til netværksproblemerne.

De berørte systemer hos Nets var alle systemer, som bruges til at gennemføre kortbetalinger via internettet, hvilket omfatter tjenester som internetbutikker og Danske Banks MobilePay. Transaktioner via de terminaler, som bruges i fysiske butikker, var ikke påvirket af netværksproblemerne.