Grundfos leverer rekordvækst, men indtjeningen er under pres

CEO Mads Nipper fra Grundfos ses her efter fremlæggelsen af årsresultatet i koncernen i Bjerringbro, tirsdag den 13. marts 2018.. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2018) Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Dyrere råvarer og ugunstige valutakurser koster på bundlinjen hos pumpekoncernen Grundfos i første halvår, hvor resultatet faldt i forhold til samme periode som sidste år.

Det sker, selv om omsætningen samtidig stiger. Det viser regnskabstal, som selskabet har offentliggjort.

»Vi er begejstrede for vores stærke organiske salgsvækst, men vores EBIT (resultat før skat og renter, red.) for første halvår har været negativt påvirket af valutakursudsving og kraftigt stigende råvarepriser,« siger topchef i Grundfos Mads Nipper i en meddelelse.

Omsætningen steg til 12,8 milliarder kroner mod 12,2 milliarder kroner i første halvdel af 2017.

Resultat før skat faldt derimod til 964 millioner kroner mod knap 1,1 milliard kroner i samme periode 2017.

Det er altså stigende priser på råvarer som stål, kobber og aluminium, som Grundfos bruger i sin produktion, der er med til at trække ned i resultatet.

Valutakurser har også stor effekt hos Grundfos, der sælger sin produkter over hele verden, men aflægger regnskab i danske kroner.

Salget vokser på de fleste markeder, fremhæver Grundfos. Dog er der især solid vækst i salget til Kina, USA, Storbritannien og Tyskland.

Selv om indtjeningen er presset, understreger Mads Nipper, at Grundfos fortsætter med at føre sin strategi ud i livet. Det betyder fortsat fokus på at vinde globale markedsandele og på investeringer i for eksempel digitalisering af virksomheden.

Strategien frem mod 2020 præsenterede Mads Nipper selv i 2015, ikke længe efter han trådte til som topchef.

En del af strategiens mål er, at indtjeningen skal styrkes.