Grønt IT, her og nu

Vi kan få grønnere IT i morgen, hvis vi er villige til at acceptere forandringer, også de mere ubekvemme.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klodens klima stander i våde. Det blev endnu en gang bekræftet under sidste uges videnskabelige klimakonference i København, hvor forskerne konkluderede, at de mest pessimistiske prognoser om vores udledning af drivhusgasser holder stik.

Klimadiskussionen har bevæget sig ind i ny fase, hvor man ikke længere skændes så meget om årsagerne og omfanget. Alvoren er nu gået op for de fleste, og alle taler nu grønt, selv statsministeren. I denne fase er der imidlertid også meget forvirring om, hvad der kan eller skal gøres, og det bliver ofte ved snakken. For at komme videre skal vi fra lyrik til praktik, som det hedder i kommentar i Berlingske Tidende for uge siden, skrevet af Gitte Seeberg, generalsekretær i WWF, Ralf Hemmingsen, rektor på Københavns Universitet og Steen Risgaard, CEO hos Novozymes. Forfatterne efterspørger konkret handling, en aktivistisk tilgang, hvor alle gør en indsats.

Et glimrende forslag, og IT er godt sted at tage fat. Her er nogle eksempler på, hvor det pt. halter hos de tre afgørende aktører: Producenter, politikere og forbrugere. Vi taler ikke forkromede visioner, men konkrete forhold, hvor en ændret adfærd her og nu gør en stor forskel. Ikke alle forandringer er lige bekvemme, men Al Gores film hedder jo heller ikke »A Convenient Truth«.

IT-branchen fører sig frem med grønne budskaber, og det kan man dårligt bebrejde dem. Teknologien er nemlig løsningen på en del af klodens klimaproblemer, både hvad angår eget energiforbrug og mere vidtrækkende løsninger. Industrien er allerede i gang med eksempelvis virtualiserings-teknologi, der dramatisk nedbringer energiforbrug i datacentre eller nye kommunikationsløsninger, der sparer transport.

Men IT-branchen bør også kigge indad og gøre sin egen forretning mere miljøvenlig. Der er masser af grønne besparelser at hente inden for produktion og logistik, lyder en af konklusionerne i Capgeminis grønne IT-rapport fra oktober 2008, hvor man bl.a. efterlyser fælles standarder til at måle virksomhedernes miljøpåvirkning. Heller ikke de færdige produkter er så grønne, som de kunne være. I Greenpeaces regelmæssige undersøgelser af forbrugerteknologi er konklusionen som regel den samme, for få og små skridt i den rigtige retning. Producenterne kan fortsat gøre meget både med hensyn til energiforbrug og brug af skadelige materialer, og de må gøre op med sig selv, om de vil være grønne, når det gør en forskel, eller kun når det betaler sig.

Ligesom producenterne bør politikerne også feje for egen dør, ved at tage fat i det offentliges måde at bruge IT på. Det starter med den offentlige indkøber, der typisk vælger billige, men energifrådsende løsninger, fordi strømforbruget hører ind under en anden afdeling.

Det er ifølge verdens største computerproducent, HP, årsagen til, at under fire procent af offentlige IT-chefer i Danmark køber energirigtigt ind. Også når teknologien skal tages i anvendelse, står strukturerne i vejen for grønne besparelser. Der kan f.eks. spares enorme mængder energi, og penge, ved at konsolidere datacentre, men de fleste offentlige virksomheder er organiseret i små øer, centre, kontorer, fakulteter med hver deres IT-drift.

Københavns Universitet viste vejen i efteråret, da man lancerede en grøn IT-plan, hvor over 35 serverrum bliver smeltet sammen til to nye af slagsen med over 1.000 servere. Hvor svært kan det være?

I den danske selvopfattelse er vi et pænt, miljøvenligt folkeslag, men realiteterne er noget anderledes. Næsten 40 procent af danskerne tror ikke på, at klimaændringerne er menneskeskabte, lød konklusionen i en undersøgelse fra Synnovate Vilstrup i november 2008. Når danskerne køber forbrugerelektronik, er det da heller ikke det grønne, men prisen, der er i højsædet. Producenterne må konstatere, at det energivenlige isenkram samler støv på hylderne, mens en virksomhed som Apple, der ikke just har nogen grøn profil, sælger iPods og iPhones i lange baner. Alvoren bør gå op for de danske forbrugere. Der skal tages mere ansvar.

Ovenstående er ikke nogen udtømmende liste, ej heller ligger der digre, videnskabelige rapporter til grund for alle pointer, men det er åbenlyse områder, hvor der kan gøres en forskel, her og nu. Som en tidligere statsminister en gang sagde: »Kan vi ikke gøre det lidt bedre?«.