Giganternes kamp - en åben eller lukket digital medieverden?

Der er en intens, men på mange måder usynlig kamp i gang mellem nogle af verdens største IT firmaer.

Der er en intens, men på mange måder usynlig kamp i gang mellem nogle af verdens største IT firmaer. En kamp som drejer sig om milliardbeløb - om dine, mine og alle andre forbrugeres penge. Kampen bliver udkæmpet netop nu - på nettet, i din lomme og i din stue. Kampen drejer sig om, hvilket medieformat, der vil blive den dominerende standard, og hvem der vil kontrollere standarden; det format, vi allesammen gemmer og manipulerer vores digitale medier med - vores musik, video og billeder. I takt med at alle former for medier er blevet digitaliseret og i stigende grad bliver distribueret via internettet, er kampen om hvem, som kommer til at kontrollere standarden for digitale medier, blevet skærpet og meget relevant for forbrugere.

På den ene side står Microsoft med Windows Media, som kommer præ-installeret på stort set alle verdens PCere, og på den anden side står Apple med QuickTime og iPod/iTunes.

I mere end 20 år har Microsoft domineret markedet for PC styresystemer, det computersoftware, som styrer computeres basale funktioner. Mere end 90% af verdens computere er drevet af Microsofts styresystem, Windows, og indtægterne fra Windows har gjort Microsoft til et af verdens mest profitable firmaer med en markedsværdi på 300 milliarder dollar og en omsætning på fire milliarder dollar om måneden!

Med udgangspunkt i Windows vandt Microsoft kampen om kontoret - vi bruger allesammen Microsoft på arbejde, og når vi arbejder derhjemme - men nu er den næste og om muligt endnu større kamp igang. Kampen om vores fritid. Ender vi allesammen med også at bruge Microsoft, når vi hører musik, ser film og tager fotos?

Microsofts mål er naturligvis at kontrollere standarden for digitale medier på samme måde, som de kontrollerer standarden for PC styresystemer. Apple vil naturligvis det samme. Inden for musik har Apple helt klart et forspring med iPod/iTunes, men Microsoft har flere heste at spille på: Windows Media præ-installeret på alle PCere, Xbox, MSN og deres nye MP3 afspiller Zune med sin egen version af "iTunes". Fælles for både Microsoft og Apple er imidlertid, at de begge prøver at låse forbrugerne fast til deres proprietære digitale medieformat. At prøve at spille musik eller video gemt i Microsofts format på Apple hardware, eller omvendt, er med vilje gjort besværligt eller umuligt.

Der er naturligvis ikke noget galt ved, at et firma ønsker at dominere et marked, og jeg hører bestemt ikke til dem, som synes, at Microsoft er et ondt monopol, eller at Apple per definition er super cool, fordi de er "den lille spiller". Faktisk synes jeg, at det er motiverende, at man kan blive verdens rigeste mand, hvis man er en af verdens dygtigste entreprenører og bygger et af verdens mest profitable firmaer. Men når det så er sagt, er det ikke nødvendigvis godt, hvis Microsoft eller Apple ender med at kontrollere den digitale standard, som vi allesammen bruger til at håndtere vores medier med. Forbrugere er bedst tjent med fri konkurrence og åbne digitale medie standarder. Tænk f.eks. på, hvor godt det åbne musik format MP3 er.

Da jeg for nogle år siden blev opmærksom på betydningen af kampen om den digitale mediestandard, og på hvilke enorme summer og interesser, som stod på spil, investerede jeg gennem det venturekapitalfirma, som jeg driver med fire partnere i Silicon Valley, i en lille virksomhed kaldet DivX. Folkene bag DivX havde udviklet et åbent videoformat til brug for downloading af video over internettet og havde ambitioner om at skabe et åbent digitalt medie format, der kunne konkurrere med Microsoft og Apple. I dag, knapt tre år senere, har firmaet 250 ansatte og mere end 50 millioner dollar i omsætning. DivX formatet håndterer nu både video, billeder og musik, og for knapt tre måneder siden førte vi DivX til en succesfuld børsnotering paa NASDAQ, i en IPO som rejste 160 millioner dollar. Vi får brug for pengene, for kampen mod giganterne er kun lige begyndt!