Flyveforbud gav konkurrent luft under vingerne

Landets største helikopterselskab, der servicerer offshore-industrien, blev ramt af et internationalt flyveforbud. Det kom konkurrenten på det danske marked til gode.

Susanne H. Lastein, ejer og grundlægger af Belair Aviation. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Rosenvold

Offshore-industrien er i forrygende vækst. Det nyder skoven af danske underleverandører mere end godt af. Landets to største helikopterselskaber, der servicerer olie- og gasindustrien ved at flyve industriens personale til og fra boreplatformene i Nordsøen, har begge oplevet vild vækst de seneste år.

Det høje aktivitetsniveau fortsatte i 2012. Alligevel kan det ene selskab se tilbage på et mareridtsår, mens det andet kan konstatere en næsten eventyrlig fremgang.

Dancopter, der er landets største helikopterselskab, måtte inkassere et underskud på over 56 mio. kr., hvilket står i skærende kontrast til, at omsætningen steg fra 294 mio. kr. til 479 mio. kr.

Derimod henter det lidt mindre selskab Bel Air et rekordoverskud på 26 mio. kr. Det kan delvist forklares med den nedtur, som ramte konkurrenten.

Dancopters dundrende underskud er ifølge adm. direktør Jens Anders Jensen dybt utilfredsstillende, og han peger på tre faktorer.

Selskabet har for det første etableret sig i tre nye lande. Her har engangsomkostningerne ved at få opdrift på de nye markeder været langt højere end forventet. Samtidig har der været ekstraordinære store finansielle omkostninger i forbindelse med investeringer i materiel og helikoptere. Og sidst, men ikke mindst – og nu kommer vi til forklaringen på konkurrentens gode resultat – har Dancopter været plaget af tekniske problemer blandt flåden af helikoptere.

I oktober sidste år fik helikoptertypen EC 225 efter to ulykker et internationalt flyveforbud til en løsning var fundet fra producentens side.

Dancopter benytter sig netop af denne type helikoptere til at transportere ansatte i olie- og gasindustrien ud på Nordsøen. Det ramte derfor selskabet hårdt, at 30 pct. af selskabets helikopterkapacitet blev sat ud af drift på grund af de tekniske problemer i helikoptertypen.

Det drejede sig om tre af de store helikoptere, som blandt andet servicerer Mærsk i Nordsøen, og det tvang Dancopter til at leje helikopterkapacitet andre steder – blandt andet hos Bel Air.

Og først nu er der fundet en løsning på problemerne, hvorfor Jens Anders Jensen forventer at have sine helikoptere tilbage i luften fra august.

»På langt sigt har dette ingen betydning for os. Vi rammes på den korte bane. Vores ejere og bank støtter op, så vi kan godt følge den vækstplan, som vi har. Vi skal i øvrigt også købe endnu en af denne helikoptertype i løbet af året,« forklarer Jens Anders Jensen.

Bundlinje voksede hos udbryderen

Hos Bel Air er bundlinjen vokset markant, og på to år har det flyvende selskab fordoblet medarbejderstaben. Direktør og ejer Susanne Hessellund er tidligere ansat i netop Dancopter, som hun forlod for at etablere Bel Air tilbage i 2005.

Selskabet flyver med AW139-helikoptere og blev derfor ikke ramt af flyveforbuddet, som flere andre europæiske selskaber blev. Det betød øget aktivitet til Bel Air, der har hovedsæde i Holsted.

»Vi trak i løbet af året al kapacitet til Danmark og fløj alle de danske flyvninger. Det var i hvert fald dobbelt op på flyvninger de sidste måneder af 2012,« fortæller Susanne Hessellund.

Bel Air indgik i efteråret to store aftaler med henholdsvis DONG Energy og Hess fra januar i år. Det foregår ud fra Esbjerg Lufthavn med daglige afgange med olieselskabernes medarbejdere til boreplatforme i Nordsøen. Derfor flytter selskabet også hovedkontoret fra Holsted – midt mellem Esbjerg og Kolding – til Esbjerg, der nyder status af at være Danmarks offshorecentrum.

Bel Air har ligeledes kontrakt med Mærsk Olie og Gas A/S, hvilket er en såkaldt shuttle-kontrakt. Det betyder, at Bel Air har en helikopter og personale fast placeret på en boreplatform, hvorfra man flyver selskabets ansatte mellem de forskellige platforme.