Fedme får dollartegn frem i øjnene på analytikere

Analytikere og aktiemarkedet venter spændte på, at resultaterne af Novo Nordisks afsluttende forsøg med Victoza som fedmemiddel skal begynde at tikke ind. Mange har allerede dollartegn i øjnene.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Fedme er et af de største og hurtigst voksende sundhedsproblemer i verden. Værst ser det ud i USA, hvor 69 pct. af befolkningen i dag er overvægtige med et Body Mass Index, BMI, på mere end 25, mens 36 pct. hører til kategorien fede med et BMI på over 30.

Men også på verdensplan bekymrer udviklingen. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, er halvanden milliarder voksne verden over overvægtige. Af de overvægtige skønnes 300 millioner kvinder og 200 millioner mænd at være direkte fede.

Dermed er Novo Nordisk, der allerede i dag befinder sig på et af verdens hastigst voksende medicinalmarkeder, diabetesmarkedet, på vej ind på endnu et lukrativt vækstmarked.

Sydbanks aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen er én af de medicinalanalytikere herhjemme, der har nærstuderet fedmemarkedet og forsøgt at give et seriøst bud på, hvad markedspotentialet for Victoza som fedmemiddel er.

»Mit skøn er, at lidt under 25 pct. af de 500 millioner voksne på globalt plan, som kan kategoriseres som fede, har et BMI på over 35, hvilket er Novo Nordisks målgruppe. Det svarer til cirka 115 millioner personer. Kan Novo Nordisk få fat i blot en brøkdel af de personer, bliver det til en milliardforretning,« siger Søren Løntoft Hansen.

Dyre lægemidler

Victoza hører i forvejen til i kategorien dyre lægemidler, og ifølge Søren Løntoft Hansen er der intet, der tyder på, at selskabet vil sætte prisen ned på Victoza til fedmebehandling, selv om det vil kræve op til næsten dobbeltdosis i forhold til, når det anvendes til diabetesbehandling. En dagspris for behandling med Victoza vil derfor formentlig komme til at ligge på omkring 20 dollar eller mere end 110 kroner.

»Jeg vurderer, at Novo Nordisk kan få fat i omkring én procent af de svært overvægtige, hvilket vil give et topsalg på 13 mia. kr. om året. Her er ikke taget højde for vækstfremskrivning, men medregner vi, at fedmeepidemien vil fortsætte med at vokse, når vi et topsalgsestimat på 22 mia. kr. årligt,« siger Søren Løntoft Hansen.

Til sammenligning ventes Novo Nordisk at have omsat for omkring 75 mia. kr. i 2012.

Novo Nordisk har ikke ønsket at kommentere Victoza til fedmebehandling yderligere, da selskabet i øjeblikket er inde i en stilleperiode forud for årsregnskabet 31. januar i år. Men selskabets topchef Lars Rebien Sørensen har selv bidraget til at tale forventningerne op, da han sidste år var ude med en melding i dagbladet Børsen om, at fedmeområdet kan blive lige så stort som diabetesområdet, hvilket ifølge avisen ville sige op mod 50 mia. kr.