Fastnettelefonen dør ud på arbejde

Om tre år vil de fleste danske virksomheder udelukkende bruge mobiltelefoner.

Om end ikke nødvendigvis i denne model består fastnettelefonen endnu i de danske virksomheder. Men den er på vej ud. Arkivfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Fastnettelefonen er på vej ud af de danske virksomheder, som inden for tre år for de flestes vedkommende udelukkende vil have mobiltelefoner i brug.

Hver anden af 558 adspurgte virksomhedsledere forventer, at størstedelen af de danske virksomheder om tre år ikke længere bruger fastnettelefoner. Det siger de til en undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har foretaget for Telenor, Danmarks næststørste teleselskab. Telenor sælger altovervejende mobiltelefoner.

Fleksibilitet trækker

Tallene bekræftes af en tidligere kvartalsanalyse, Telebarometer, som analysefirmaet Aalund laver af det danske telemarked. I første kvartal voksede andelen af virksomheder, som udelukkende anvender mobiltelefoner, fra 16 til 22 procent i forhold til for et år siden. Samtidig faldt andelen af virksomheder med fastnettelefon fra 84 til 77 procent.

Erhvervsdirektør Jesper Hansen fra Telenor mener, at det navnlig er fleksibiliteten i at bruge mobiltelefoner, der trækker, om end også prisen spiller ind.

»Der ligger i sig selv en besparelse, hvis alle medarbejdere i en virksomhed bruger mobiltelefoner, fordi det i dag er billigere at ringe fra mobil til mobil end fra fastnet til mobil,« siger han.

Billigere at ringe mellem mobiltelefoner

Direktør Torben Rune fra Netplan, der rådgiver virksomheder om IT og tele, bekræfter tendensen.

»Jeg tror faktisk, at der går mindre end tre år, før størstedelen af virksomhederne enten er gået over til rent mobile løsninger eller primært mobile løsninger. I dag er det ganske enkelt for dyrt ikke at tænke i mobile løsninger. For virksomhederne gælder det om at give medarbejderne mulighed for at arbejde så effektivt som muligt, og da de ofte er på farten, er der brug for løsninger, der kan følge med,« siger Torben Rune.

For et år siden havde 2,07 millioner danskere derhjemme eller på arbejde en fastnettelefon. Nu har TDC kun 1,90 millioner fastnetkunder tilbage.

TDC ejer selve fastnettet, som dækker hele Danmark. TDC er ved lov forpligtet til at levere en fastnettelefon, uanset hvor øde et område man måtte have slået sig ned i, og det skal vel at mærke være til samme pris, som hvis man bor lige ved siden af TDCs hovedcentral.