Det skal du betale fremover for mobiltelefonien

Sådan vil du fremover skulle købe telefoni, TV og bredbånd/Internet.

Foto: JO YONG-HAK

Den hårde konkurrence mellem de store teleselskaber betyder, at der ikke er frygt for, at pakkeløsningerne med forbrug til faste, månedlige priser forsvinder.

I stedet vil vi, ifølge teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, efterhånden købe os til ekstraydelser. Her er, hvad vi fremover skal betale for:


1. Basisteleprodukt: Fast pris, hvor man kan bruge en bestemt, rigelig og rimelig mængde trafik til fast månedspris.

2. Mulighed for at tilkøbe kvalitet: Garanti for, at man *altid har den hastighed, man køber og betaler for.

3. Mulighed for at købe tillægsprodukter, f.eks. musik (Play hos TDC, WIMP hos Telenor o.s.v.).

4. Mulighed for at bruge mikrobetaling til at sælge varer (nok mest kendt fra PayPal-systemet).

5. Mulighed for at bruge teleselskabernes intelligente net: De rummer masser af relevant information og ved bl.a., hvem man er, hvor man bor, hvor man befinder sig netop nu, hvilket udstyr og hvilke tjenester man bruger. Ringer nogen til ens fastnettelefon, og man ikke tager den, kan kaldet omstilles til mobiltelefonen, som nettet kan se er i brug netop nu.

Kilde: Strand Consult