TDC: Hurra, færre siger op!

Danmarks største teleselskab har haft det laveste tab af fastnetabonnenter i to år.

Klenodiet her - en ægte, gul fastnettelefon - lever fortsat videre, men hver måned trækker mange stikket ud. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

Der er glæde hos Danmarks største teleselskab over, at færre kunder vælger at trække stikket endegyldigt ud af deres fastnettelefon.

»Tabet af kobberlinjer (fastnettelefoner, red.) i Danmark i 2. kvartal 2010 udgjorde kun 34.000, hvilket er det laveste kvartalsvise tab i to år,« lyder jubelen i det halvårsregnskab, som TDC sendte ud fredag morgen.

Læs også: TDC sparer sig til et godt regnskab

Under to millioner

For et år siden havde 2,07 millioner danskere derhjemme eller på arbejde en fastnettelefon. Nu har TDC kun 1,90 millioner fastnetkunder tilbage.

TDC ejer selve fastnettet, som dækker hele Danmark. TDC er ved lov forpligtet til at levere en fastnettelefon, uanset hvor øde et område man måtte have slået sig ned i, og det skal vel at mærke være til samme pris, som hvis man bor lige ved siden af TDCs hovedcentral.

Læs også: TDC lægger fem mia. i Schweiz

For TDC er fastnettet stadig hovedfærdselsåren gennem Danmark, og fastnettet står desuden for at levere en betragtelig del af de internetforbindelser, som danskerne bruger derhjemme.

Mobillignende abonnementer

Derfor vil TDC holde fastnettet i liv så længe som overhovedet muligt, fordi der allerede er investeret betydelige summer i det.

Et af de seneste tiltag går ud på at forsøge at sælge særlige tillægspakker på fastnettelefonen, som det kendes fra mobilverdenen, så man f.eks. ringer billigere i weekenden.

Læs også: TDC fortsætter fremgang

I januar-marts 2009 forsvandt det hidtil største antal fastnetkunder, nemlig 53.000. Siden da har tabet hvert kvartal ligget på 34.000-45.000.