Facebook-medstifter investerer i mystisk betalingstjeneste

Jumio har samlet et imponerende panel af investorer og rådgivere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I april lanceres den hemmelighedsfulde nye betalingstjeneste Jumio i USA, skriver comon.dk. Der er ikke mange informationer på den officielle hjemmeside – Jumio fortæller kun, at man vil gøre det lettere at købe og sælge. I bloggen er der lidt flere informationer.

Jumio kan nu prale med, at man netop har fået Facebook-medstifteren Eduardo Saverin med ombord som investor og rådgiver. Saverin kom forleden med på Forbes-listen over dollar-milliardærer.

Som alle der har set filmen ”The Social Network” vil vide, så var han en af de oprindelige stiftere af Facebook, men ragede noget så voldsomt uklar med Zuckerberg og Sean Parker. Saverin indgik senere et forlig med dem og fik fem procent af Facebook. Forbes anslår at hans formue beløber sig til 1,6 mia. dollar.

Saverin har i dag bopæl i Singapore og han skal nu involveres i lanceringen af Jumio på det asiatiske marked.

Men han er ikke det eneste topnavn i rådgiverpanelet hos Jumio, der netop har modtaget yderligere 6,5 millioner dollar i kapital.

Den første, Zain Khan, var en af de vigtigste Google-chefer og spillede en afgørende rolle i at opbygge søgegigantens infrastruktur. Den anden, Mark Britto, har udviklet betalingssystemerne hos eBay og Amazon.

Den tredje er NASA-eksperten Maarten Linthorst, der koblede de første to servere til Arpanet (forgængeren til internettet). Foruden Saverin deltager også en spilekspert, Bjorn Evers, og TJP-chef Thomas Jungreithmeir i Jumios Advisory Board.

Firmaet er startet af østrigske Daniel Mattes, som stiftede telefoni-tjenesten Jajah og solgte den til spanske Telefonica i 2009 for 145 millioner euro.

Dermed har Mattes egentlig penge nok til selv at finansiere sit nye firma – men han har valgt en usædvanlig model, hvor der er stiftet et såkaldt Special Purpose Acquisition Company. Dette selskab har så købt andele i Jumio og solgt dem videre til "Ultra High Net Worth Individuals” - altså superrige.

Det er en model, som Goldman Sachs tidligere har brugt til at sælge andele i Facebook (som endnu ikke er børsnoteret).

Jumio skal lanceres i april, først i USA, senere i Asien og sidst i Europa. Det skulle være sikkert at Jumio får et nyt navn inden lanceringen, men firmaet vil stadig ikke fortælle noget om, hvordan betalingstjenesten fungerer.