Skype-stifter giver millioner til trådløse hippier

70 millioner kroner puster mere liv i drømmen om et globalt wifi-net.

Niklas Zennström Fold sammen
Læs mere
Foto: skype.com
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Del dit wifi-signal derhjemme og nyd gratis internet, når du er på farten.

Sådan kan man forsimplet beskrive firmaet Fon, som siden 2006 har arbejdet på at udbrede sit koncept til alle verdenshjørner via billige sociale routere. Missionen er langt fra fuldført, men nu bliver den lidt nemmere at nå.

Niklas Zennström, der stiftede Skype og Kazaa sammen med danske Janus Friis, har via sit investeringsselskab Atomico valgt at smide et større beløb efter Fon. I selskab med flere af de eksisterende investorer har Zennström i alt samlet 10 millioner euro (over 70 millioner kroner) til Fon.

ComON kiggede i december på Fon i en længere artikel om det trådløse projekt. Dengang var vi ikke optimister i forhold til Fons fremtidsudsigter, men investeringen kan give fornyet interesse og økonomisk boost til det ambitiøse projekt.

Fon kalder sig i øjeblikket for verdens største WiFi-netværk. Ifølge Fon råder netværket over 3,35 millioner hotspots og seks millioner brugere. Det er dog medregnet brugere og hotspot fra de partnere, som Fon samarbejder med. For eksempel det engelske teleselskab BT, der lader sine kunder dele deres wifi via Fon.

Men Fon sælger også en anseelig mængde af sine egne routere. Helt nøjagtigt 1,6 millioner sidste år, hvilket gav Fon en omsætning på over 100 millioner kroner.

Investeringen skal forhåbentlig bringe Fon til USA. Indtil nu har Fon fejret sine største triumfer i enkelte europæiske og asiatiske lande.

Google og Skype var blandt de oprindelige investorer i Fon. Der er tidligere blevet investeret over 300 millioner kroner i Fon.

Atomico har også penge i musiktjenesten Rdio, der er stiftet af Zennström og Friis selv, og som ser ud til at opnå mere succes end videotjenesten Joost, som de to stiftere har solgt.