Endomondo-direktør vil gøre verden til et bedre sted

Ifølge Endomondos direktør, Mette Lykke, faldt valget på amerikanske Under Armour, fordi de er det helt rigtige match til den danske mortions-app.

For den 33-årige iværksætter og Endomondo-direktør var det altafgørende at finde en partner med det helt rigtige match, og derfor blev det amerikanske Under Armour, der købte den danske motions-app. Foto: Jens Astrup, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Mette Lykke er lige blevet en rig kvinde. Hun har nemlig solgt sit og to kollegers brand, motions-appen Endomondo for 575 millioner kroner. Appen registrerer blandt andet motionsruter og fart via GPS i mobiltelefonen, og den er blevet downloaded af 30 millioner brugere.

Eventyret startede for Mette Lykke og hendes to kolleger Jakob Jønck og Christian Birk i 2007, hvor de sagde deres job op i konsulentvirksomheden McKinsey for at følge den digitale iværksætterdrøm. Siden er virksomheden vokset til at have 40 ansatte, og det kulminerede altså med salget til Under Armour, der blev offentliggjort sent onsdag aften. De seneste to år er det kun Mette Lykke, der har været en del af den daglige drift.

Salget til den amerikanske sportsgigant har været undervejs nogle måneder, men direktør Mette Lykke vil ikke løfte sløret for de nærmere omstændigheder omkring salget.

»Jeg kan ikke kommentere nærmere på processen. Men det ville være usædvanligt slet ikke at tale med andre. Vi fik et par interessante henvendelser, og så har vi udforsket markedet lidt,« siger Mette Lykke.

At valget faldt på netop Under Armour skyldes ifølge Mette Lykke i høj grad de fælles værdier og DNA, de to brands står for.

»Vi har fundet en partner, der deler vores vision om at gøre verden til et bedre sted. Vi vil gerne gøre motion sjovere og få folk til at være mere aktive. Under Armour vil gøre atleter bedre, så der er et rigtig godt match,« siger direktøren.

Samtidig er Under Armour ifølge Mette Lykke også et innovationsbrand, der går all in, når de beslutter sig for noget.

Bliver i Danmark
Selvom det danske eventyr overgår til amerikanske hænder, vil det blive i København, og Mette Lykke kommer i fremtiden blandt andet til at have ansvar for at rulle den internationale, digitale strategi ud. I stigende grad vil der komme fokus på markedet i Asien, mens der fortsat også er fokus på Europa.

»Timingen er den rigtige lige nu, fordi der sker rigtig meget i det her space. Vi skulle finde ud af, om vi skulle rejse kapital, eller om vi skulle finde en ny partner. Samtidig med disse overvejelser kom vi i dialog med Under Armour, og det var et godt match, og jeg tror også, at vi kommer hurtigere og bredere ud, end hvis vi havde rejst kapital nu,« siger Mette Lykke.

I praksis kommer salget heller ikke til at have nogen betydning for Endomondos brugere. Appen fortsætter funktionsmæssigt og operationelt, som den plejer.

Mette Lykke understreger, hvor vigtigt det har været at finde den helt rigtige samarbejdspartner, og det har man gjort med Under Armour.

Har det været svært at give fra sig?

»Nej. Det tror jeg, det ville være, hvis der ikke havde været et godt match, og det bare var et salg, og vi skulle videre. Men iog med vi fortsætter med Endomondo, som det er i dag, så føles det ikke som den helt store forandring på den måde. Det er jo altid lidt underligt, når man har bygget noget op fra bunden, men med vi har jo nogle investorer, der har en eller anden forventning om, at pengene kommer ind igen,« siger Mette Lykke.

Læs mere