Ekstra Bladet: Fra avis til mediehus

Faldende oplag giver ikke rynker i panden på nyudnævnte administrerende chefredaktør Poul Madsen. Han tager nu for alvor fat på den digitale udvikling, og Ekstra Bladets succes skal derfor ikke kun måles på oplagstal men på den samlede kontrakt med danskerne.

Klokken er 9:00 mandag morgen. Poul Madsen har formelt netop overtaget chefstolen på Ekstra Bladet efter Hans Engell. Telefonen ringer for første gang. Det er en journalist fra Berlingske Business. Hvad skal der ske med Ekstra Bladet nu, lyder et af spørgsmålene.

»Et øjeblik,« siger Poul Madsen og beder en person på kontoret om at hente en kop kaffe til ham.

»Nej, kan du give mig en hel kande. Det bliver en lang dag i dag,« siger han og vender tilbage til journalisten i telefonen.

»Alle fire platforme skal have et boost,« siger den nyudnævnte administrerende chefredaktør Poul Madsen og peger på avisen Ekstra Bladet, ekstrabladet.dk herunder online TV samt mobil-TV.

I dag tilbyder Ekstra Bladet alle de services, men Ekstra Bladet skal være langt stærkere på dem. Det er nemlig her, pengene på sigt skal tjenes, forklarer han.

»Den kommercielle del af udviklingen kommer i høj grad til at ligge på internettet.«

Sidste uge var Poul Madsen chefredaktør på gratisavisen 24timer, der netop har fået status som landets mest læste gratisavis. Men ledelsen i JP/Politikens Hus ville det anderledes og gjorde kort proces, da den torsdag den 6. september fyrede Hans Engell efter syv år på posten. Hans Engell er efter eget udsagn en avismand, og noget tyder på, at det netop er de digitale udfordringer, Ekstra Bladet nu står overfor, der gjorde udslaget for chefskiftet.

Ikke kun oplagstal
Ekstra Bladet falder – ligesom en række andre dagblade – i oplag og antallet af læsere. Faktisk dykkede avisen under 100.000-grænsen i oplag i første halvår af 2007. Men det er ikke oplagstallene, der giver Poul Madsen rynker i panden. Faktisk ønsker han sig ikke tilbage til 1980erne, hvor Ekstra Bladet havde et oplag på 250.000.

»Der havde man dagligt 500.000-600.000 daglige læsere. I dag er vi i kontakt med omkring 800.000 dagligt. Den udvikling skal styrkes,« siger han og uddyber:

»Vi skal lave en endnu bedre avis, så vores position bliver stærkere. Men det skal ske i kombination med en kraftig udvikling på hele net-delen. Det er fuldstændig håbløst at holde fast i den tankegang, hvor man kun ser på, om papiravisen går op eller ned i oplaget,« siger Poul Madsen.

Ét er medieplatformene, noget andet er indholdet. Skal der ske noget der?

»Vi skal forstærke det, Ekstra Bladet altid har været god til, nemlig den undersøgende, gravende journalistik. Her skal vi blive endnu bedre, og det skal ske på alle fire platforme. Det bliver mit mål.«

Poul Madsen har endnu ingen mål for læsertallene og kontakten i det hele taget med brugerne. Men det er klart, siger han, at kurven skal gå op.

»Selvfølgelig håber jeg også på, at vi kan brække kurven på papiravisen. Det er bare ikke et afgørende mål i sig selv,« siger han.

Penge på kistebunden

Ekstra Bladets regnskab indgår i koncernregnskabet for JP/Politikens Hus, og det er ikke muligt at pille Ekstra Bladet ud af det samlede regnskab. Men Hans Engell afleverede en virksomhed i god stand. Poul Madsen oplyser, at resultatet de seneste år har været omkring 70 millioner kroner. Og intet tyder ifølge ham på, at det vil ændre sig i år.

»Jeg overtager et velkonsolideret regnskab. Kommerciel ligger vi rigtig godt. Så der er basis for at tage nogle nye kvantespring,« siger han.

Det er dog ikke nogle han vil dele med Berlingske Business endnu.

»Jeg tager tyve dags time out til at sætte mig grundigt ind i, hvad der konkret skal ske. Initiativerne vil tidligst blive diskuteret fra oktober.«