Din iPhone afslører, hvor du er

Fremover kan Apple overvåge iPhone-brugeres færden på gps og dernæst sælge informationerne til annoncører. Dybt kontroversielt, lyder det fra ekspert. Det skriver metroXpress

Apple-topchefen Steve Jobs til præsentationen af iPhone 4 i begyndelsen af juni. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ganske praktisk, at smartphones kan hjælpe os med at finde vej til nærmeste supermarked, togstation eller en nærliggende café. Men iPhone-brugere skal fremover være opmærksomme på, at deres gps-ruter kan blive gemt i Apples kunderegister. Med disse informationer kan en annoncør for eksempel sende en reklame for billig rødvin i et supermarked, man tilfældigvis er i nærheden af.

Det skriver IT-portalen Engadget. Men selv om Apple forsikrer, at dataindsamlingen er anonym, er det etisk problematisk at gemme folks informationer, mener Jakob Linaa Jensen, der forsker i digitale medier:

»Ud fra et etisk overvågningsperspektiv er det dybt kontroversielt, at et privat firma kan udspionere borgerne på den måde. Prøv at tænke på, hvilket ramaskrig der ville komme, hvis staten kunne det samme,« siger lektor Jakob Linaa Jensen fra Aarhus Universitet, Institut for Informations- og Medievidenskab.

Han mener, at teknikken, der kaldes stedbaserede reklamer, vil blive udbredt i de kommende år. Klaus Melvin Jensen, der er kampagneleder i Aktive Forbrugere, mener, at denne type markedsføring forvirrer forbrugerne, fordi de ikke kan skelne mellem almindelig information og reklamer:

»Det bliver svært at adskille reklamerne fra den neutrale information, man også kan få på sin telefon. Det er de annoncører, der betaler, der får lov til at reklamere, og så får man ikke nødvendigvis de bedste tilbud,« siger Klaus Melvin Jensen til metroXpress. Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Apple.

»Jeg er ikke så paranoid, at jeg tror, Apple vil lave en ny efterretningstjeneste, men de vil vide, hvor vi er henne, og så vil de sælge målrettede reklamer.« Jakob Linaa Jensen, forsker i digitale medier, Aarhus Universitet Datapolitik

Ifølge it-portalen Engadget har Apple opdateret sin privacy-policy i forbindelse med iPhones nye styresystem iOS 4, så selskabet nu kan holde øje med telefonernes geografiske lokation. Informationerne er anonymiseret, men ifølge Engadget betinger Apple sig videre ret til at dele data med sine samarbejdspartnere.