Det koster milliarder – sådan trækker Mærsk sig ud af Rusland

Mærsk-skibe i russiske havne skal nu være fortid. Den danske fragtgigant har, ligesom så mange andre virksomheder, trukket sig ud af Rusland. Nu står det klart, hvordan det foregår, og hvor meget det koster koncernen.

Som følge af Ruslands angrebskrig i Ukraine valgte  A.P. Møller - Mærsk at trække sig fra Rusland, og det er ikke småpenge, det har kostet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den store historie for A.P. Møller - Mærsk er formentlig, at koncernen aldrig har haft højere indtjening på et enkelt kvartal:

48 milliarder kroner sammenlignet med 19 milliarder i første kvartal sidste år. Det skyldes primært øgede fragtpriser på grund af globale flaskehalsproblemer.

Men som følge af Ruslands angrebskrig i Ukraine valgte  A.P. Møller - Mærsk at trække sig fra Rusland, og regningen for det er ikke småpenge.

Lidt over fem milliarder kroner har det kostet  A.P. Møller - Mærsk at stoppe forbindelsen, fremgår det af koncernens regnskab.

Her beskriver koncernen også, hvordan den mere konkret er ved at »afhænde« – altså sælge eller skille sig af med – sine aktiver i Rusland.

Terminaler, varehuse og bugserskibe

For det første vil koncernen afhænde minoritetsejerskabet i Ruslands største terminaloperatør, Global Ports Investments, der er til stede i seks russiske havne og to i Finland. Det er ifølge regnskabet en proces, der nu er sat i gang.

For det andet er Mærsk ved at lukke ned i logistikafdelingens to pakhuse i henholdsvis Skt. Petersborg og  Novorossijsk. Der er fortsat aktivitet i de to pakhuse, men al fragt til og fra Rusland og Belarus er suspenderet, fremgår det af regnskabet.

Og for det tredje er Mærsks bugserentreprise, Svitzer, ved at afhænde fire bugserbåde. Svitzer har ifølge regnskabet stadig en opgave, den udfører i Sakhalin i det østlige Rusland, som vil blive afsluttet, når afhændingen er overstået.

Koncernen optager dertil ikke nye aktiviteter i Rusland, og den sidste Mærsk-leverance i landet foregik 2. maj, fremgår det af regnskabet.