De har holdt sig til fysiske butikker længe, men nu går Søstrene Grene online

Søstrene Grene har taget hul på en større digital transformation, der skal sætte strøm til den danske detailkæde.

Søstrene Grene har 245 butikker. Nu åbner kæden også en butik online. Fold sammen
Læs mere
Foto: Carina Heckscher

Mens store dele af den fysiske detailhandel de seneste år har bevæget sig online, i takt med at forbrugerne har taget nethandlen til sig, har én dansk butikskæde holdt hårdt på, at man godt kan have succes uden en webshop.

Men nu har Søstrene Grene, der har 245 butikker på verdensplan, sandet, at der er fordele ved også at have adresse online, og kæden åbner nu en webbutik.

»Vi har modtaget rigtig mange henvendelser fra kunder, der har et ønske om at kunne se vores produktsortiment på vores hjemmeside og også have muligheden for at købe vores produkter online. Vi er enormt glade for, at vi nu kan imødekomme dette ønske,« siger Mikkel Grene, der er adm. direktør for Søstrene Grene.

Han fortæller, at kæden de seneste år har brugt mange kræfter på at opbygge en stærk tilstedeværelse og kundebase på de sociale medier.

»For når vi så går i luften med vores webbutik, så har vi gode chancer for at drive trafik derind og i endnu højere grad inspirere vores kunder. Det har måske været udfordringen for mange, at man har bygget en webshop, men ikke rigtigt haft nogen kunder,« siger han og tilføjer, at det aldrig har været planen, at kæden aldrig skulle have en webbutik.

»Vi kommer selvfølgelig med vores webbutik senere end andre, men det har aldrig været sådan, at vi ikke ville have en. Men nu er tiden rigtig for os,« siger han.

Stor vækst i presset marked

Mens mange fysiske butikker i detailhandlen har det svært på grund af den stigende konkurrence fra nethandlen og særligt store mastodonter som amerikanske Amazon og kinesiske Wish, har Søstrene Grene, der har eksisteret siden 1973, haft en enorm vækst. Og omsætning nåede i det seneste regnskab for 2017/2018 op på knap 900 mio. kr., mens resultatet efter skat lød på 78 mio. kr.

Den kommende webshop er et led i en større omnichannel-strategi af den familieejede virksomhed. Foruden en webbutik satser Søstrene Grene også på en ny digital infrastruktur og endnu mere datadrevet og personaliseret kommunikation, der gør det muligt for Søstrene Grene at komme endnu tættere på kunderne og tilbyde dem mere målrettet content. Derudover skal man på sigt kunne bestille sine varer via Instagram.

»For os handler det om at møde vores kunder, hvor de er, og at skabe værdi for dem, uanset om de besøger en Søstrene Grene-butik eller besøger det kommende onlineunivers. Den virkelighed, vi i dag lever i, er sådan, at vi alle sammen bruger mere tid online, så derfor er det også naturligt, at vi hos Søstrene Grene følger den udvikling,« siger Mikkel Grene.

Ifølge Dorte Wimmer, der er detailhandelsekspert hos analysehuset Retail Institute Scandinavia, er det fornuftigt, at Søstrene Grene nu sætter strøm til kæden.

»Når vi kigger på tværs af kategorier i detailhandlen, ligger 15 procent af salget på nettet, så det vil helt klart øge deres omsætning, hvis de får endnu en kanal på,« siger hun.

Hun peger også på, at det er en fordel, at de allerede står så stærkt på sociale medier.

»Derudover kan de med webbutikken nå flere kunder. De er i mange byer med deres butikker, men jo ikke i alle,« siger Dorte Wimmer, der ikke mener, at Søstrene Grene kommer for sent med deres webbutik.

»De har hele tiden holdt fast i, at de ville skabe det magiske ude i butikkerne, og det har de gjort rigtig godt. De har formået at skabe en enorm hype, hvor man har set lange køer foran deres butikker, når der er blevet lanceret nye varer eller kollektioner, og så har de bare nogle gode indkøbere, som forstår at lave nogle gode produkter til billige penge, og det tiltaler selvfølgelig forbrugerne,« siger hun.

Flere butikker på vej

Kæden vil ikke oplyse, hvornår webbutikken åbner. Men direktøren understreger, at den kommende webshop ikke vil erstatte virksomhedens ambitioner for de fysiske butikker, der fortsat åbnes flere af. Til efteråret går Søstrene Grene blandt andet ind i et nyt marked i form af Finland, og der skal også åbnes flere butikker i de 16 lande, hvor kæden allerede er til stede.

Det digitale univers skal i stedet understøtte de fysiske butikker, lyder det.

»Med den digitale transformation udvider vi vores perspektiv og den service, vi kan tilbyde vores kunder. Vi bygger bro mellem vores fysiske butikker og en ny digital dimension af Søstrene Grene. De fysiske butikker er rygraden i vores virksomhed, og vores nye digitale strategi har ikke ændret vores ekspansionsplaner. Men i fremtiden ser vi frem til at kunne møde vores kunder på endnu flere platforme, end hvad vi kan i dag,« siger Mikkel Grene.

Sortimentet bliver det samme online, men direktøren mener, at webbutikken betyder, at butikkerne på sigt kan få en anden vigtig rolle.

»Butikker skal kunne noget mere, og kunderne vil nok i højere grad købe hverdagsting online, og så vil de tage ud og handle, når de skal have noget mere og gerne vil have en oplevelse eller være sociale. Så vi vil også gå efter at bygge nogle endnu mere sanselige butikker, hvor man så rent faktisk kan få noget af det, som man ikke kan online: Røre ved produkterne, smage og dufte dem osv,« siger han.