Danskerne farer vild i GPS'en

Navigationssystemer. Mange danskere har svært ved at betjene deres GPS-system.

Danskerne er vilde med at finde vej via små flytbare GPS'ere, der monteres i forruden.

Systemerne bliver mere og mere avancerede og indeholder masser af brugbar funktionalitet såsom håndfri betjening af mobiltelefonen via skærmen. For de fleste går det let at finde rundt i mulighederne, men der er også mange forbrugere, der populært sagt farer vild i selve GPS'en.

Hos landets største leverandør af GPS-produkter, Garmin, oplever man hver dag, hvordan kunderne ringer ind til support-afdelingen. Inden opkaldet til kundeservice, der tæller fire medarbejdere, er der ofte blevet bandet og svovlet over GPS'en, men når kunden når frem til hjælpen over telefonen, er de fleste dog kølet ned.

- Folk kan virkelig hidse sig op over et lille stykke elektronik, som de ikke lige kan finde ud af, men de falder ned som blide lam, når vi forklarer, hvor let det er, siger supporter, Christian Rex Sørensen, FairPoint Navigation A/S.

75 kunder om dagenHver dag ringer i gennemsnit omkring 75 kunder ind med spørgsmål, men i ugerne lige inden sommerferien stiger antallet af henvendelse med op til 300 procent. Den typiske samtale med kunden varer fire-fem minutter.

Det suverænt mest stillede spørgsmål er, hvordan kortet i Garmins navigationssystemer opdateres. En meget stor del af kunderne tror, at kortopdateringer er gratis, men dette er ikke tilfældet. Alle Garmins GPS'ere benytter kort fra Navteq og en opdatering til nyeste version koster 75 dollar via garmin.com. Med i seneste kort-opdatering er god dækning af de østeuropæiske lande.

I løbet af i år har der også været rigtig mange, der var i tvivl om det såkaldte TMC-system. Kunderne vil vide, om muligheden for at blive guidet uden om trafikproblemer, så at sige koster noget. Traffic Message Channel som forkortelsen står for, er gratis at benytte i Danmark, mens der eksempelvis skal betales abonnement i visse andre europæiske lande. Systemet fungerer på den måde, at informationer om trafikale problemer indsamles centralt og udsendes til GPS'en via FM-båndet.

I løbet af 2006 er salget af Garmins GPS produkter gået massivt frem og selv om produkterne har ry for at være lette at betjene, betyder et øget salg også flere henvendelser til support-afdelingen. En af årsagerne er blandt andet, at produkterne indeholder flere og flere muligheder. Den mest solgte model op til dette års julehandel er topmodellen, Nüvi 660 med bred skærm og indbygget TMC. cat