Danske leverandører frygter VW-skandalens konsekvenser

Danske underleverandører til Volkswagen frygter et stort dyk i salg i kølvandet på Volkswagen-skandalen.

Efteråret er koldere end sædvanligt for de danske underleverandører til Volkswagen. I kølvandet på den omfattende diesel-skandale frygter leverandørerne at opleve et salgsdyk. Fold sammen
Læs mere
Foto: JAN WOITAS

De danske underleverandører til Volkswagen holder vejret i disse dage. VW-skandalen, der har rullet de sidste uger, kan i sidste ende skade underleverandørernes forretning, skriver Børsen.

Hvis kunderne i højere grad vælger VW fra, når de handler ny bil fremover, vil det kunne mærkes hos underleverandørerne, som tæller den tyske bilproducent blandt de største kunder.

Morten Elkjær er adm. direktør i Benteler Aluminium Systems, der blandt andet leverer karosseridele til de tyske VW-biler. Hvis salget i hans virksomhed falder, frygter han, at det vil gå ud over »made in Germany-brandet«.

»Tyske bilproducenter tegner sig for over halvdelen af vores omsætning, så det vil få kæmpe betydning for os. Vi kan ikke bare sadle om og finde en anden kunde til vores produkter. Vi har en strategi om, at vi betjener automobilbranchen, og sådan er det. Så hvis der skulle ske en voldsom nedgang i ordremængden, er der andre håndtag, der skal drejes på,« siger han.

Morten Elkjær har altså ingen plan B, så en nedgang i salget vil kunne mærkes i omsætningen, der sidste år var på knap 500 mio. kroner.

Børsen har forsøgt at opgøre, hvor meget danske underleverandører eksporterer til bilindustrien, men det tal er svært at finde frem til. Hos DI vurderer chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen, at der er tale om 4-5 mia. kroner årligt. Størstedelen er til tyske bilproducenter.