Amerikansk VW-topchef skal vidne foran Kongressen

Dieselgate fortsætter i høj fart. I næste uge skal Volkswagens amerikanske chef, Michael Horn, stå skoleret foran den amerikanske kongres i forbindelse med fiflerierne af test af udledning af udstødning fra koncernens dieselbiler.

Foto: PETER STEFFEN. I næste uge skal Volkswagens amerikanske chef, Michael Horn forklare de amerikanske borgere, hvorfor disse enheder var sat i bilerne, hvordan beslutningen om det blev taget - og hvorfor der er gået så lang tid, uden at det er blevet opdaget.
Læs mere
Fold sammen

Ifølge avisen Financial Times vil Michael Horn blive udspurgt af myndighederne 8. oktober i Repræsentanternes Hus i komitéen for energi og handel.

En repræsentant fra den amerikanske miljøstyrelse EPA, som afslørede Volkswagens snyd, vil ligeledes deltage i høringen.

Det skriver Financial Times.

Den ansatte fra EPA deltager i en underkomité, der er ledet af Tim Murphy, der er kongresmedlem af Repræsentanternes Hus.

- Volkswagens installation af såkaldte snyde-enheder i en række dieselbiler har skabt en række alvorlige problemer. Enhederne er blevet installeret for at omgå årtiers gamle regler, der er lavet for at beskytte folkesundheden, siger Tim Murphy til Financial Times.

- Det amerikanske folk vil vide, hvorfor disse enheder var sat i bilerne, hvordan beslutningen om det blev taget - og hvorfor der er gået så lang tid, uden at det er blevet opdaget. Og vi vil give dem de svar, fastslår han.

Torsdag oplyste de udskældte tyskere, at koncernens interne undersøgelse af skandalen om snyd med test af dets dieselbilers NOx-emission vil vare "mindst adskillige måneder". VW har hyret advokatfirmaet Jones Day til at stå for undersøgelsen.

Ifølge Bloomberg News har Volkswagen desuden udpeget en komité bestående af fem mand til at arbejde sammen med advokatfirmaet samt udskudt en ekstraordinær generalforsamling, der var planlagt til at skulle afholdes i november. Selskabet lover dog at "reportere alle relevante emner i den nærmeste fremtid og med jævne intervaller til aktionærerne."

Koncernbestyrelsen meldte ovenpå et syv-timers møde onsdag aften desuden ud, at Volkswagen vil komme med anvisninger på tekniske løsninger på dets dieselbilers softwares emissionssnyd i næste uge.