Dansk skyr til tops i Europa

Salget af skyr går forrygende for Arla. Og koncernens afsætning på markederne i England, Tyskland og Holland kan blive meget større end i Danmark, da de tre lande har mange flere forbrugere, siger koncerndirektør Hanne Søndergaard i Arla.

Skyrboomet har ramt Danmark. Her fra en Irmabutik. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere

Mejerigiganten Arla Foods stormer frem i Europa med sin sællert skyr. Det fedtfattige og proteinrige produkt er i mejeriernes verden en unik fødevare. Skyr er i lyntempo gået sin sejrsgang fra sagaøen Island, hvor produktet er blevet lavet i 1.100 år. Men først for ti år siden kom skyr til Danmark.

Verden står åben for at introducere skyr, mener både Arla og det internationale konsulent­hus Future Market Insights. Ifølge konsulenthuset er der globalt et marked for skyr på mange, mange milliarder kr. En udmelding, som koncernledelsen i Arla gerne kommenterer.

»Når vi kigger på vores salg i Danmark og de høje vækstrater i England, Tyskland og Holland, ser vi helt klart skyr som én af stjernerne på mejerihimlen. På de udenlandske markeder har vi en kraftig vækst,« siger koncern­direktør Hanne Søndergaard, der har ansvaret for marketing og innovation i Arla.

I Danmark udgør skyr næsten 20 procent af koncernens yoghurtsalg. Efter succes med produktion og salg af skyr herhjemme har Arla fået godt gang i samme koncept i England, Tyskland og Holland. Der er produktion i både Tyskland og England. Hanne Søndergaard kan dog ikke fortælle, hvor højt koncernens samlede årlige salg er på skyr.

Danmark har 5,6 mio. indbyggere, mens Tyskland, England og Holland har henholdsvis 80, 53 og 17 mio. indbyggere. De tre eksport­lande tegner sig tilsammen for over halvdelen af Arlas skyromsætning.

»Vi ser enorme udviklingsmuligheder i England, Tyskland og Holland. Det er kæmpe­markeder. Hvert af disse markeder kan blive meget større end det danske marked på skyr, da de har mange flere forbrugere,« siger Hanne Søndergaard.

Arla vil mere ud i verden og har fine resultater med test af skyr uden for Europa, bl.a. i Kina og Mellemøsten. Selskabet har endnu ikke besluttet sig til at starte eksport til de to regioner, der i forvejen står meget højt i koncernens strategiplaner for fremtidig vækst.