Danfoss: Derfor støtter vi ny flyrute

Industrisværvægteren fra Als lægger ryg til selskabet Air Alsies Sønderborg-satsning - og det er der gode grunde til, forklarer Danfoss-direktør.

Selskabet Alsie Express har dom navnet antyder sine rødder på øen Als. Det blev stiftet i 1988 af Jens Østergaard Jensen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Et nystiftet luftfartsselskab under navnet Alsie Express påbegynder 17. juni hele fem daglige tur-retur-flyvninger mellem Sønderborg og København. Als-industrikoncernen Danfoss støtter via sin ejerfond satsningen, og det er der klokkeklare årsager til. Det fortæller formand for Bitten og Mads Clausens Fond og Danfoss-finansdirektør Per Have.

»Vi har i grænseregionen knap 5.000 ansatte, og vi ser, at de ansatte bliver mere globale i tilgangen og i stigende grad arbejder ude i vores datterselskaber og hos vores kunder rundt om i verden. Vores behov for at være tilgængelige, og det gør, at vi har brug for en stabilitet omkring at komme til København og videre ud i verden,« siger han til Berlingske.

Aftalen med Alsie Express' moderselskab, Air Alsie, går ud på, at Danfoss-fonden finansierer de to ATR72-500-fly, mens Alsie Express står for driften.

»Vi har købt to fly, som vi leaser til Air Altie. Vi opererer ikke ruten, men har lagt ryg til de her to fly, som vi leaser,« forklarer Per Have.

Der er i nogen tid været lagt op til, at luftfartsselskabet Danish Air Transport (DAT), der satte sig på Sønderborg-København-ruten efter Cimber Sterlings konkurs sidste år, skulle have konkurrence. Det antal hverdags- og helligdagsflyvninger, som DAT var villige til at levere, har ikke været nok for Danfoss. Der har simpelthen ikke været nok volumen, som Per Have formulerer det.

På trods af det tætte bånd mellem Alise Express vil Danfoss-direktøren ikke udelukke, at de ansatte kan komme til at benytte DAT på ruten.

»Vi tager det som en konkurrencesituation, hvor der er den tilgang at vælge dels ud fra tilgængelighed og pris. Det er de parametre, som der normalt er i marked,« siger Per Have.

Så der er ingen stående ordre om, at ansatte ikke må bruge DAT?

»Nej. Der er nogle ruter, der passer bedre for medarbejdere til at komme hjem. Det er tilgængeligheden, der er vigtig for os,« siger Per Have.

DAT får dog givetvis mere end kamp til stregen. Alsie Express lægger ifølge branchesitet Check-in ud med priser ned til 495 kroner pr. vej, hvilket matcher DATs biligste. Derudover flyver Alsie Express både tidligere og senere på dagen end DAT, der beflyver ruten med tre daglige ture.