Dårlig start på 2015 skal indhentes

Den svensk-finske telegigant Telia er presset i mange lande men satser på at indhente det tabte.

Foto: TT NEWS AGENCY. Telias topchef, Johan Dennelind, medgiver, at 2015 ikke begyndte så godt men forventer at indhente alt inden nytår. Arkivfoto: Bertil Enevag Ericson, TT/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

2015 er ikke begyndt godt for den svensk-finske telegigant Telia, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber.

Telia mistede 700 millioner svenske kroner på sit driftsresultat i forhold til for et år siden. 5,5 milliarder kroner lød bundlinien før engangsposter på ved udgangen af marts, 12,6 procent mindre end i 1. kvartal 2014 og noget under analytikernes forventninger.

Men topchef siden juni 2013, Johan Dennelind, er optimistisk.

»Som forventet indledes året lidt svagt, men vi regner med en gradvis forbedring i resultatudviklingen og fastholder vore forventninger for 2015,« siger han i en meddelelse i forbindelse med tirsdagens offentliggørelse af kvartalsregnskabet.

Hård konkurrence breder sig

Den hårde konkurrence, som gennem mange år har været kendt i Danmark, spreder sig til andre lande og presser telegiganten.

Omsætningen voksede med 8,8 procent - fra 23.926 millioner svenske kroner for et år siden til nu 26.041 millioner kroner, og indtjeningsmargenen ligger på 33,8 procent, hvilket i televerdenen er højt.

I Danmark vandt Telia 25.000 nye mobilkunder og 4.000 nye bredbåndskunder. Omsætningen er - i forhold til 1. kvartal 2014 - gået frem fra 1.334 til 1.422 millioner svenske kroner (Telia opgiver alle lokale regnskabstal i svenske kroner), mens driftsresultatet er faldet fra 154 til 140 millioner kroner.

I hjemlandet Sverige voksede salget til 9.050 millioner svenske kroner, mens driftsresultatet faldt fra 3.598 til 3.190 millioner kroner. Telia har nu 6,1 millioner svenske mobilkunder, 2 millioner fastnetkunder, 1,3 millioner bredbåndskunder og 701.000 TV-kunder.