Cobham styrker sin position i Danmark

Integrationen af satellitkommunikationsvirksomheden Thrane & Thrane i den engelske Cobham er næsten gennemført efter to år. Selskabets direktør Walther Thygesen giver nu stafetten videre: »Vi vil fortsat udvikle i Danmark,« siger han.

Direktør Walther Thygesen har nu afsluttet integrationen af Thrane & Thrane i den engelske Cobham-koncern. » Vi bliver ved med at udvikle i Danmark,« siger han.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den børsnoterede engelske Cobham-koncern, der overtog den danske satellitkommunikationsvirksomhed Thrane & Thrane i 2012, styrker nu sin position i Danmark.

Virksomheden samler sin danske produktion af kommunikationssystemer i Pandrup nord for Aalborg i de bygninger, hvor Siemens, Flextronics og helt tilbage 90erne Dancall havde til huse.

Her får 200 af de cirka 600 danske Cobham-ansatte deres fremtidige arbejdsplads. Cobham opererer i dag fra fire adresser i Aalborg. Samtidig flyttes produktionen af en række produkter fra nogle af selskabets amerikanske virksomheder til den nordjyske fabrik, hvor der er god plads til udvidelser.

Med investeringen i Nordjylland er integrationen mellem Cobham og Thrane & Thrane tæt på at være gennemført. Thrane & Thrane blev overtaget af det engelske firma efter et aktiebud, der mødte hård modstand fra virksomhedens stifter Lars Thrane.

Han mente ikke, at Cobham var den rette ejer til hans livsværk. Thrane & Thrane blev købt for 2,5 milliarder kroner – heraf gik cirka 650 millioner kroner til Lars Thrane. Resten til blandt andre danske pensionskasser, der accepterede det britiske bud på virksomheden.

Med fuldførelsen af integrationen har den 63-årige Walther Thygesen, som har været direktør for Thrane & Thrane siden 2007, valgt at gå af. Han afløses af hollænderen Paul H. Jonna, som han kører parløb med frem til 1. juli i år.

»Det har været en stor opgave at fusionere Thrane & Thrane ind i Cobham og etablere en ny division under Cobham Satcom-navnet. Men vi har nu fået skabt en stærk global virksomhed inden for satellitkommunikation, og vi har realiseret mange af de store synergimuligheder, der lå til grund for salget,« siger Walther Thygesen.

Mange synergier

Han tilføjer, at frygten for, at Cobham ville neddrosle sine aktiviteter i Danmark, har vist sig grundløs. Det dokumenterer investeringen i Nordjylland.

»Vi ekspanderer i Danmark. Vi har sendt en række nye produkter på markedet, som er udviklet i Danmark, og det fortsætter vi med.«

Walther Thygesen vil ikke ind i en polemik med den tidligere stifter Lars Thrane, der har udtalt, at al produktudvikling hos Thrane & Thrane er standset. Han nøjes med at sige, at han har stor respekt for Lars Thrane og hans dedikation til kvalitet.

Danske Thrane & Thrane har siden stiftelsen i 1981 været stærk på satellitkommunikation til maritim anvendelse og har haft rederierne som sine største kunder. Også på land har den danske virksomhed opnået en stærk position.

Ved fusionen er den danske virksomhed og tre af Cobhams selskaber inden for henholdsvis land-, skibs- og flykommunikation i USA og Sydafrika lagt sammen til Cobham Satcom.

»Cobham havde en stærk position på flykommunikation i kraft af virksomhedens aerospace-forretning og tætte relationer til de store civile og militære flyfabrikker i USA og Europa. Samlet er vi blevet væsentligt styrket på dette område. Det har vi også kunnet drage fordel af i den danske del af virksomheden,« fortæller Walther Thygesen.

På produktudviklingssiden har der også været store synergier.

»Efter fusionen kunne vi for eksempel se, at vi produktudviklede det samme i vores danske og sydafrikanske enheder. Nu kan vi bruge ingeniørressourcerne mere hensigtsmæssigt og derved produktudvikle mere.«

Mange ville måske tro, at behovet for satellitkommunikation mindskes i takt med, at smartphones og tablets bliver stadig mere udbredt sammen med teleselskabernes netværk.

»Men der vil stadig være store landområder, der ikke er dækket. Samtidig øges behovet for, at fly og skibe kan få adgang til data i realtid. Det betyder for eksempel, at et rutefly, der i dag skal startes op tre kvarter før take off, vil kunne nøjes med at starte 20 minutter før,« fortæller Walther Thygesen.

En lang karriere er slut

Når han til sommer giver stafetten videre til sin afløser, afslutter han en lang direktør-karriere.

Foruden Thrane & Thrane har den omfattet kendte amerikanske virksomheder som Apple, Compaq og Hewlett-Packard, hvor han både har været dansk, skandinavisk og europæisk landedirektør.

»Jeg har arbejdet 60-70 timer om ugen i 35 år. Nu glæder jeg mig til at få mere tid til privatlivet, forskellige sports- og kulturelle interesser og til bestyrelsesarbejde,« siger Walther Thygesen.

Han er blandt andet medlem af bestyrelsen i Thrane & Thrane A/S, næstformand i Royal Unibrew og bestyrelsesformand i ingeniørvirksomheden Alectia.

Thygesen har tidligere været formand for Vækstfonden og sad også i Thrane & Thranes bestyrelse, inden han overtog direktørposten.