Chipskongen skovler penge ind

Kims fortsætter med at vokse: Nye produkter faldt i danskernes smag, og udenlandske detailkæder åbnede døren for Danmarks største producent af chips.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med et Europamesterskab i fodbold og OL i London leverede 2012 flere store mediebegivenheder, der samlede danskerne foran skærmen. Ved sådanne lejligheder følger snacks også gerne med, og det har landets absolut største producent af chips og peanuts nydt godt af.

Kombineret med at danskerne smag for chips i gennemsnit er taget til med to til tre pct. hvert eneste år, blev 2012 endnu et rigtigt pænt regnskabsår for Kims.

Med undtagelse af 2009 har Kims oplevet vækst på både top og bundlinje det seneste årti. I år steg virksomhedens nettoomsætning til 650 mio. kr., hvilket er en stigning på fem pct. i forhold til de 619 mio. kr. i 2011. Årets resultat endte på 88 mio. sammenlignet med 73 mio. kr. året før.

»Vores vækst er primært drevet af en øget eksport samt vores evne til at erhverve nye kunder med vores nye produkter. Derudover har vi også været begunstiget af en for os positiv valutaudvikling,« forklarer adm. direktør i Kims, Kim Munk.

Nye produkter

Kims arbejder derudover løbende med at udvide markedet for snackprodukter, og introducerer derfor en lang række nyheder hvert år. Særligt i 2012 har virksomheden fra Søndersø på Fyn haft held til at øge omsætningen markant med nyheder på butikshylderne. I 2012 stod de nye produkter for ti pct. af omsætningen. Særligt har introduktionen af det nye chipsprodukt Tjips været en stor succes.

»Ti pct. er højt, og den vej skal vi fortsætte udad. Det er først de senere år, at vi har haft held med at øge omsætningen af de nye produkter så meget. Det kræver en helt del af en organisation. En ting er at lancere et nyt produkt, men det er samtlige afdelinger, der er meddelagtige i skabelsen af nye produkter. Det er alt fra udvikling og test til marketing,« forklarer Kim Munk.

En anden væsentlig del af forklaringen på chipsproducentens succes skal findes uden for landets grænser. Det er nemlig lykkes den fynske virksomhed at øge eksporten markant. Det er dog ikke de for danskerne kendte Kims produkter, der nu også kan købes i de udenlandske virksomheder.

På udenlandske markeder

Kims har indgået aftaler med store detailkæder i blandt andet England, Tyskland og Holland, hvor den danske producent indtager rolle som underleverandør og konsulent. Kims udvikler i tæt dialog med en række typisk højt profilerede detailhandelskæder i udlandet, chips og snackprodukter, der vil ramme butikkerne som kædens egne produkter.

På det meget omfattende engelske marked er Kims netop lykkes med at skabe et stigende salg under private label. Heriblandt er det butikskæden Marks & Spencer, der har over 700 butikker i hele England og 340 butikker spredt rundt i Europa. Kims leverancer til Marks & Spencer omfatter et bredt sortiment, så Kims i dag er den største leverandør af private labelprodukter til Marks & Spencer.

Ifølge Kim Munk forventer han forsat vækst for Kims i 2013, og det skyldes netop vækst på eksportmarkederne. Derudover effektiviserer virksomheden løbende organisationen og har siden 2008 i gennemsnit fundet besparelser hvert år, der udgør to pct. af den totale omkostningsmasse.