Bravida med i kapløb om byggeri af Femern-tunnel

Femern A/S har udvalgt syv internationale konsortier der skal kæmpe om om to kæmpekontrakter på installationer på den 19 kilometer lange tunnel mellem Danmark og Tyskland. Store skandinaviske Bravida er med i begge kapløb om kontrakter.

El- og VVS-firmaet Bravida ´s hovedkontor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Ørsted
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Femern A/S har netop prækvalificeret, altså udvalgt, gruppen af internationale konsortier og firmaer, der kan byde på to milliardstore kontrakter på Femern-tunnelen. De to kontrakter, der nu kan sendes i udbud, er henholdsvis kontrakten på de elektriske og mekaniske installationer og kontrakten på opførelsen af den transformerstation, der skal forsyne den 19 km lange tunnel og de elektriske tog med strøm.

Bravida Danmark A/S byder på begge kontrakter. Selskabet, der er ejet af svenske Bravida AB og er en del af Bravidakoncernen, er Skandinaviens førende leverandør af tekniske installations- og serviceydelser til bygninger.

For kontrakten med de elektriske og mekaniske installationer er fire konsortier med virksomheder fra Danmark, Østrig, Storbritannien, Sverige, Spanien, Italien, Frankrig og Tyskland blevet prækvalificeret. Tre konsortier er prækvalificeret til at byde på kontrakten på opførelse af en transformerstation,  

Femern A/S har besluttet at samle de elektriske og mekaniske installationer i én stor kontrakt. Det stor kontrakt på flere hundrede millioner euro. De fire prækvalificerede konsortier er østrigsk-danske Strabag Bravida, britisk-svenske Tema, fransk-spansk-italiensk Alstom Transporte og fransk-tyske Femern Electrical and Mechanical Contractors.

 "Især de elektriske og mekaniske installationer er en meget stor og meget kompliceret opgave. Og selvom de kommer til sidst i byggeriet, så viser erfaringerne, at det er bedst at være tidligt ude, så integrationen af installationerne kan koordineres nøje med tunnelbyggeriet", siger kontraktdirektør Kim Smedegaard Andersen fra Femern.

Kontrakten drejer sig blandt andet ventilation af tunnelen samt i bygninger, nøddøre, brandbekæmpelsessystemer, dræn, kabel- og rørføringer, elevatorer, transformatorer, belysning, overvågning og kontrolsystemer samt kommunikationssystemer i tunnelen.

Direktør Kim Andersen peger på, at de to kontrakter også handler om alle de intelligente systemer, der skal installeres i tunnelrørene for at sikre, at trafikken kan afvikles sikkert og effektivt. Dels handler de om hele strømforsyningen til den faste forbindelse i form af en transformerstation.
 
Femern A/S venter at få de endelige tilbud i slutningen af 2015, og venter at underskrive kontrakterne i 2016.