Brand-guru: Steve Jobs var den største

Den danske brandekspert Martin Roll kalder den afdøde Steve Jobs en af de største erhvervsfolk gennem tiderne

Blomster og en iPad med et billede af Steve Jobs udgør et improviseret mindesmærke foran Apples hovedkvarter i Cupertino, Californien. Fold sammen
Læs mere
Foto: KEVORK DJANSEZIAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apples karismatiske stifter og indtil for nyligt adm. direktør, Steve Jobs, er død kun 56 år gammel. Fra alle afkroge af erhvervslivet lyder lovprisninger af manden, der blandt andet gjorde computer-musen til allemands eje og introducerede iPod'en.

Og der er også god grund til at hylde Steve Jobs, mener den internationalt anerkendte brandekspert Martin Roll, der hørte nyheden, da han mødte på arbejde tidligt i morges i Singapore.

"Min første tanke var, at det er et kæmpe tab for hans familie, for Apple og for hele verden. Hans historie var allerede stor, men den bliver legendarisk nu, hvor han er død. Selvom ikke alle holder af Apple, så har alle en holdning til ham. Og uanset hvad man mener om Apple, må man medgive, at deres produkter har været med til at ændre måden vi ser på teknologi," siger han.

Den danske branding- og ledelsesekspert er ikke bange for at sætte Steve Jobs på samme hylde som nogle af de største erhvervsfolk i nyere tid.

"Steve Jobs er i den øverste top af erhvervslegender. Det er Rockefeller-størrelse. Uden at rangordne, så er han oppe sammen med Bill Gates og Georgio Armani - eller Mærsk McKinney-Møller i Danmark. Det er nogle af de ansigter og navne, man altid vil huske. Det er karakterer, der har været med til at skabe deres virksomheder og er en del af brandet omkring dem," siger Martin Roll.



I Steve Jobs eksempel handlede det om en mand, der måske ikke nødvendigvis var den stærkeste til teknologi-delen, men som havde visionerne for fremtiden og en uendelig drift om at gøre teknologien mere simpel.

Steve Jobs har dog ikke altid været en umiddelbar succes. Han måtte i sin tid forlade Apple efter en strid med den daværende direktør, men kom tilbage 15 år senere på et tidspunkt, hvor Apple var ved at knække nakken. Men den tidligere medstifter af selskabet fik ændret kulturen på arbejdspladsen og var med sine visioner om et mere simpelt produkt med til at gøre virksomheden til verdens andenmest værdifulde i dag.

"De fleste stærke entrepreneurer går konkurs et par gange, inden de rammer guldåren. Det er et timingsspørgsmål. Han kon tilbage til Apple med noget mere livs- og ledelseserfaring og var bannerfører for en ændring i kulturen i virksomheden. Han var en katalysator for en forandring, der førte Apple op på et meget højere niveau. Det gik fra "godt nok" til "perfekt"," siger Martin Roll.



En anekdote fra Apple fortæller, hvordan en vicepræsident i selskabet klagede sig over, at rengøringsfolkene ikke tømte hans papirkurv. Det viste sig, at ingen havde sørget for, at de havde nøgler til kontoret. Den historie har Steve Jobs flere gange brugt som en forklaring på, at når der er problemer med folkene på gulvet, bunder det ofte i dårlig ledelse.

Og netop kulturen er nøglen i Steve Jobs indflydelse på Apple.

"Han har sat overlæggeren ufatteligt højt. Formodentlig højere end nogen andre topledere ville gøre. Og han var jo virkelig en excentriker og havde så store visioner, at mange mente, at han havde mistet fodfæstet og kontakten med jorden. Men det har jo virket. Han har opbygget verdens mest værdifulde brand, og vel at mærke ikke et, der er skabt på luft," siger Martin Roll.

Spørgsmålet er nu, hvordan Apple vil håndtere fraværet af deres store leder. Ifølge Martin Roll er der dog ingen grund til at tro, at Apple ikke vil fortsætte i samme innovationstempo fremover.

"Da han fratrådte faldt aktiekursen gevaldigt. Der er ingen tvivl om, at der er mange forventninger bundet op på hans navn. Og der er næsten uopnåelige krav til hans efterfølger, Tim Cook. Men realiteten er, at Tim Cook reelt har drevet selskabet i mange år, mens Steve Jobs har været syg. Og kulturen, værdierne og innovationslysten i Apple tror jeg er en del af virksomhedens DNA, som er indkodet gennem mange år. Så selvom det er et stort tab at miste Steve Jobs, så skal Apple nok klare den," siger Martin Roll.