Boom i salg af økologisk svinekød

Friland har haft en vækst på 30 procent i salget af økologisk svinekød de seneste seks måneder i forhold til samme periode sidste år.

Økologisk svinekød er i fremgang - men udgør stadig en forsvindende lille del af det samlede salg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Annelene Petersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerne køber i stigende grad økologisk svinekød, når de handler i detailbutikkerne. Slagterivirksomheden Friland, der er største leverandør af økologisk svinekød i Danmark, har haft en vækst i afsætningen af øko-svinekød på omkring 30 procent i de seneste seks måneder sammenlignet med samme periode sidste år.

»Det sidste halvandet år har vi oplevet en stabil og positiv udvikling i salget af økologisk svinekød. Vi ser en stigende efterspørgsel fra dagligvarehandlen, som er langt den største aftager. Men salget til kantiner, restauranter, institutioner og så videre er også i vækst,« siger Henrik Biilmann, direktør hos Friland.

Han venter, at udviklingen vil fortsætte. Økologisk Landsforening mener, at den fokus, der er på dyrevelfærden i den danske svineproduktion for tiden, kan være med til at øge øko-andelen. 

»Hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads og får masser af frisk luft. Man skal vide, hvad man får mere for pengene,« siger Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.

Når det gælder afsætning af økologisk svinekød, vokser træerne endnu ikke ind i himlen. Økologisk svinekød udgør én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, mens eksempelvis økologiske grøntsager udgør næsten 25 procent af salget.