Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Det sidste halvandet år har vi oplevet en stabil og positiv udvikling i salget af økologisk svinekød. Vi ser en stigende efterspørgsel fra dagligvarehandlen, som er langt den største aftager. Men salget til kantiner, restauranter, institutioner og så videre er også i vækst,« siger Henrik Biilmann, direktør hos Friland.
Han venter, at udviklingen vil fortsætte. Økologisk Landsforening mener, at den fokus, der er på dyrevelfærden i den danske svineproduktion for tiden, kan være med til at øge øko-andelen.
»Hvis man som forbruger skal være villig til at betale mere for at få økologisk svinekød, er det klart en forudsætning, at man ved, hvilken forskel økologien gør for dyrevelfærden – eksempelvis at de økologiske grise har god plads og får masser af frisk luft. Man skal vide, hvad man får mere for pengene,« siger Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening.
Når det gælder afsætning af økologisk svinekød, vokser træerne endnu ikke ind i himlen. Økologisk svinekød udgør én procent af det svinekød, der i dag bliver solgt i dagligvarehandlen, mens eksempelvis økologiske grøntsager udgør næsten 25 procent af salget.