Boeing-kontrakter kan give 700 nye job i Grenaa

Forsvarsleverandøren Terma har fået foden inden for på et marked, der er ufattelig mange milliarder kr. værd. Det kan udløse jobfest på Jyllands næsetip.

Hos Terma i Grenaa produceres der dele til F-35 , Joint Strike Fighter, Danmarks måske kommende kampfly. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

For fremtiden skal der ikke kun laves dele til kampfly i Grenaa. Den danske forsvarsleverandør Terma bygger i dag dele af kompositmaterialer til F-35 Joint Strike Fighter, men i fremtiden er det en noget mere fredelig modtager, der nyder godt af de danske spidskompetencer.

Terma skal nemlig levere dele til halepartiet i verdens mest populære passagererfly Boeing 777, og det kan vise sig at være en så god forretning, at fabrikken på spidsen af Jyllands næsetip skal mere end fordobles.

»Jeg har det som om, vi lige er kvalificeret til Champions League i fodbold. Vi har bevist, at vi er gode nok, og nu har vi muligheden for at spille med de rigtig store spillere,« siger adm. direktør Jens Maaløe.

Mens Rådhuspladsen i København var badet i solskin og partisoldater med plakater og strips under armene, var der store smil og høflighedsfraser til alle inden for i Industriens Hus, da repræsentanter for Terma og Boeing i dag underskev kontrakterne. For Terma er det første skridt ind på markedet for civil luftfart, der frem mod 2033 vurderes at have en værdi på 35.500 milliarder kroner.

»Grunden til at vi er, hvor vi er i dag, er at Danmark i 2005 blev en del af F-35-programmet. Vi har investeret 150 millioner kroner på få kompetencerne til at arbejde med kompositmaterialer, fordi vi så en mulighed. Det viser sig nu, at den viden også kan bruges til civil luftfart, som er et meget større marked. Nu skal vi investere yderligere og udbygge og dermed også skabe flere job i Grenaa,« siger Terma-direktøren.

»Potenitalet er kæmpestort, hvis vi evner at blive ved med at være på forkant af teknologiens udvikling. Man får intet foræret hos Boeing, og det har været benhårde forhandlinger. Men hvis vi kan levere varen, så kan vores civile produktion blive endnu større end vores militære produktion i Grenaa. Vi snakker 500-600 millioner i omsætning.«

I dag er der omkring 300 ansatte på Termas fabrik. Nye ordrer for militære systemer til kamphelikopteren Chinook og missilsystemet Harpoon betyder, at det antal kan stige til mellem 500-600 mand. Produktionen til civile fly kan meget vel vise sig at blive tilsvarende stor, hvorved der i alt bliver brug for flere end 700 ekstra folk på Termas fabrik.

»Det er 700 ekstra arbejdspladser i et område af Danmark, hvor den slags ikke hænger på træerne. Det er både ingeniører og ufaglærte, som er parat til at få noget efteruddannelse og blive opdateret til at arbejde på vores fabrik. Og oveni kommer jo alle vores underleverandører,« siger Jens Maaløe.

»Vi glemmer nogle gange i debatten om produktionsarbejdspladser, at vi i Danmark har et højt uddannelsesniveau selv for ufaglærte, og det gør en kæmpe forskel. Omkostningen ved fejlproduktion er meget større end omkostningen ved en højere timeløn. Kvalitetsniveauet er ekstremt vigtigt for os, og vores chance for succes hos Boeing,«