Terma får foden indenfor på marked til 35.500 milliarder kr.

Ordren hos Boeing er Termas første inden for civil luftfart. Og potentialet er enormt for makkerskabet med flyproducenten, der sidder på halvdelen af verdensmarkedet.

Boeings flyfabrik i staten Washington på USAs vestkyst er verdens største bygning. Fold sammen
Læs mere

Når spritnye Boeing 777 ruller ud af flyfabrikken i Paine Field i staten Washington i fremtiden, så bliver det med danske kompositdele i halepartiet. Danske Terma, der primært leverer teknologi til militære formål, har landet en kontrakt med verdens største flyproducent og dermed fået foden indenfor på et marked, der langt overgår det militære isenkræm.

Konkret handler kontrakten om at producere en del til flyenes halepartier, som tidligere var lavet af metal. Men Terma kan producere samme del i kompositmaterialer, der er både lettere og stærkere. Indtil videre er det en begrænset ordre, men potentialet er enormt. Boeing 777 er verdens mest populære passagererfly med mere end 1.200 fly på vingerne og 1.800 i ordrebogen til levering i fremtiden.

»Potentialet er stort, hvis de viser sig at være så gode, som vi forventer, de er. Vi har høje krav til levering og kvalitet, men vi kan godt se Terma udvikle sig til at blive et såkaldt »centre of excellence« siger Paul Anderson, leverandøransvarlig i Boeing, og fortsætter:

»Planen er, at Terma skal være eneste leverandør af netop denne del til flyene, men på sigt kan man godt forestille sig, at det partnerskab udvikler sig til også at omfatte andre dele.«

Men her slutter eventyret for Terma ikke. Boeing forudser nemlig en global ekspansion på flymarkedet med efterspørgsel i alle verdenskroge. Flyproducentens analytikere spår efterspørglen på passagererfly til at udgøre 36.770 fly frem mod 2033. Det er en samlet værdi på ikke mindre end 35.500 milliarder kroner.

Halvdelen af fremtidens flymarked udgøres af såkaldte widebody-fly med minimum to midtergange og tre sæderækker. Og netop widebody-markedet er domineret af producenterne Airbus og Boeing, der deler det nogenlunde 50-50 mellem sig. Det resterende halvdel af markedet er også domineret af de to flygiganter, der deler 70 procent af markedet for single-aisle-fly mellem sig, mens de resterende 30 procent deles af resten af verdens flyproducenter.

Det er seks år siden, Terma og Boeing første gang havde kontakt og dialog om samarbejde. Det er derfor en tydeligt begejstret administrerende direktør, der i dag kunne underskrive kontrakterne i Industriens Hus i København.

»Det er som et ægteskab endelig er blevet indgået efter så mange års parforhold,« siger Jens Maaløe.

»Det er strategisk vigtigt for os at komme ind på civil luftfart, for det er et marked, der er markant større end det militære. Det har potentiale til at blive en rigtig stor forretning for os.«