Boblende optimisme blandt danske småbryggerier

Finanskrisen er ved at være fortid for de små bryggerier. Rundspørge blandt Bryggeriforeningens medlemmer afslører forventninger om stærk stigning i salg på både hjemme- og udebane.

Bryggeriforeningens mindre medlemmer kan byde på flere succeshistorier. Her smages der på varerne på Danske Ølentusiasters ølfestival på Carlsberg. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen
Læs mere
Fold sammen

Kriseårene sendte en stribe små danske bryggerier til tælling. En rundspørge blandt Bryggeriforeningens medlemmer afslører dog, at de tilbageværende er mere end optimistiske, når det kommer til fremtiden.

Undersøgelsen er foretaget på baggrund af de 37 medlemsbryggerier i foreningen, der varierer i størrelse og inkluderer virksomheder som Carlsberg og enkelte rene læskedrikproducenter. Adspurgt svarer tre fjerdedele, at de både forventer at øge investeringerne, ansætte flere og eksportere mere det kommende år.

Alt i alt vidner rundspørgen altså om, at der er stor optimisme blandt Bryggeriforeningens medlemmer. Direktøren i foreningen, Niels Hald, vurderer, at medlemsvirksomhederne nu for alvor er trådt ud af krisens skygge.

»Vi er så småt ved at komme ud af finanskrisen, og kreditmulighederne er blevet bedre. Men derudover er forretningsmodellen nok blevet skærpet yderligere af krisen. De, der ikke havde styr på virksomhedsdriften, bukkede under, og dem, der er tilbage, er skarpere på de grundlæggende kompetencer, der kræves for at drive forretning. Og det kan være et afsæt for at komme ud på eksportmarkedet,« siger Niels Hald.

Når det kommer til eksport til verdensmarkedet af dansk øl, så er de danske aktører oppe i mod et væld af konkurrenter i alle størrelser og fra traditionsrige ølnationer som eksempelvis Tyskland og Belgien. Det bekymrer dog ikke Bryggeriforeningens direktør. Danske bryggerier har nemlig en joker.

»Danske mikrobryggerier opfattes generelt som spændende og nye i udlandet – og endnu vigtigere: Vi er innovative. Tyskland og Belgien er klassiske øllande, men deres øl er ofte historisk betingede. Det, der karakteriserer os, er den moderne specialøl og mikrobryg, hvor man eksperimenterer med helt nye smagsvarianter – og det er ikke nødvendigvis noget, de klassiske øllande gør sig meget i,« siger Niels Hald og nævner som eksempel, at der er dansk øl med østerssmag. Det i form af Mermaid Porter fra Jacobsen, der er et lille bryggeri ejet af kæmpen Carlsberg.De danske småbryggerier udgør en relativ lille størrelse økonomisk set. En stor del har måske 40-50 medarbejdere, de helt små kan typisk have omkring ti medarbejdere. Selv om de skulle fordoble antallet af medarbejdere, kommer det næppe til at sætte et stort fodaftryk i nationalregnskabet.

Læs også: Brancheanalyse: Sådan går det de 46 største danske mikrobryggerier

Men der er ikke desto mindre succeshistorier derude, som, Bryggeriforeningen mener, er værd at bide mærke i. Det er blandt andet, fordi nogle af dem er blevet særdeles eksporttunge, og det er alt andet lige den slags nyheder, der er ønskværdige, når det kommer til diskussionen om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden.

Et af de eksempler, som Niels Hald fremhæver, er Amager Bryghus, der i dag eksporterer til 16 lande, som aftager 55 procent af den samlede produktion.

I Niels Halds optik har de danske småbryggerier endnu et godt kort i baglommen, når det kommer til at komme ud over landets grænser: Verdens fjerdestørste bryggeri hedder Carlsberg, og det er med til at brande Danmark som en bryggerination i udlandet.

»I kraft af Carlsberg og delvist Unibrew, er Danmark en globalt kendt ølnation. Det kommer de små bryggerier til at stå i slipstrømmen af. Vi er i den grad på landkortet i dag,« siger Bryggeriforeningens direktør.

Læs også: Her analyserer vi de danske fødevarevirksomheder