Banker satser på gebyrfri kundepakke

Tusindvis af kunder har fået øje på de gratis glæder i storbankerne, der har fjernet de forhadte gebyrer for en lang række almindelige bankforretninger som for eksempel Visa/Dankort og betaling af regninger i netbank.

For at slippe for dankortgebyrerne kræver Nordea og Danske Bank, at man modtager kontoudtog og andet fra banken i elektronisk form i stedet for på papir med posten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Christian Als
De danske bankkunder er på vild flugt fra de forhadte gebyrer. I løbet af blot en uge har 15.000 kunder i Nordea takket ja til en gebyrfri hverdag, mens Danske Bank rapporterer om, at op imod 100.000 kunder har valgt en kundepakke, der er uden en lang række gebyrer.

Ved at fjerne en lange række dagligdags gebyrer for almindelige bankkunder, har storbankerne taget livtag på et af de områder, som de er blevet kritiseret mest for igennem de senere år.

Gratis Dankort
Nordea og Danske Bank udleverer nu gratis Visa/Dankort til kunder, der betjener sig selv via deres netbank, og storbankerne udstyrer også kunderne med MasterCard og American Express uden noget gebyr overhovedet.

Den slags kreditkort har tidligere kostet mellem 200 og 600 kr. om året, og de gør de da også fortsat i en lange række mindre pengeninstitutter.

»En overgang havde vi 50 mand på overarbejde for at følge med efterspørgslen,« siger direktør Henrik Normann fra Danske Bank.

For at slippe for gebyrerne kræver begge banker, at man modtager kontoudtog og andet fra banken i elektronisk form i stedet for på papir med posten.

Uden den store markedsføring gik Nordea i gang med at tilbyde »Gratis hverdag« til kunderne for en uge siden, og det tilbud har masser af kunder takket ja til.

»Vi har haft muligheden åben i en uge, og over 15.000 kunder har valgt at gøre det,« siger bankdirektør Michael Rasmussen fra Nordea.

Han forventer, at over 100.000 vil benytte sig af muligheden i løbet af nogle måneder.

Udover gratis Visa/Dankort skal kunderne heller ikke længere betale for at have adgang til netbanken i Nordea. Derudover har banken gjort det gratis at betale regninger og overføre penge via netbanken til en konto i et andet pengeinstitut.

Danske Bank afskaffede midt i maj alle gebyrer på hverdagsøkonomi for kunder, der betjener sig selv i netbanken, og det har også fået masser af eksisterende og nye kunder til at vælge selvbetjeningsløsningen.

»Det har været en meget positiv oplevelse set fra min stol. Vi har fået flere kunder, end jeg lige havde forestillet mig,« siger direktør Henrik Normann, der har ansvaret for Danske Banks filialnet i Danmark.

Prisportalen mybanker.dk følger udviklingen tæt, og partner John Norden fra mybanker.dk kalder storbankernes udspil for stærkt.

»De er blevet langt mere konkurrencedygtige, og ved at gøre Visa/Dankort gratis har de sat en hel ny standard,« siger John Norden.

Han vurderer, at direktørerne i sværmen af mindre banker og sparekasser tager storbankernes udspil dybt seriøst, fordi de hidtil netop har slået på, at de har færre gebyrer. Sådan er det ikke mere. En lang række af de mindre pengeinstitutter som for eksempel Sparekassen Kronjylland, Sparekassen Sjælland og Frøs Herreds Sparekasse tager således fortsat 150 kr. om året for Visa/Dankort, mens gebyret på et almindeligt MasterCard er på næsten 200 kr. Storbankerne har fjernet gebyrerne på deres kort.

Fremstød giver mening
Prisportalen mybanker.dk har cirka 300.000 brugere om ugen, og to tredjedele af dem dukker kun op i en fysisk bankfilial to gange om året, viser en undersøgelse. Derfor giver storbankernes fremstød god mening, mener John Norden.

»De har fjernet gebyrer for kunder, der betjener sig selv, og det gør folk i stadig stigende grad,« siger John Norden.

Han minder om, at bankerne indførte gebyrerne for mange år siden med henvisning til, at rentemarginalen skrumpede på grund af det generelt faldende renteniveau. Renteniveauet har været for opadgående, og derfor giver det nu mening, at nogle af gebyrerne bliver fjerne igen.

Ifølge Michael Rasmussen kan de besparelser, som Nordea får på ikke at sende kontoudskrifter med posten, ikke opveje de udgifter, som fjernelsen af gebyrerne medfører. Han mener alligevel, at det er det rigtige at gøre, og at det er vejen frem.

»Vi ved ikke helt præcist, hvordan regnestykket vil falde ud. Men jeg tror, at det her vil ske alle steder. Vi har en kundebase, der i stigende grad kan og vil selv, og fremover bliver det svært at tage penge for det,« siger Michael Rasmussen.

Selv om selvbetjeningskunderne nu slipper for gebyrerne, er der intet, der tyder på, at det komme til at koste penge at møde bankrådgiveren i en filial. Det tror Michael Rasmussen ikke på vil ske.