Arla sætter turbo på økologien

Arla har store økologiske ambitioner. Målet er at øge salget af økologiske produkter i Europa og Kina, og i første omgang skal produktionen af økologisk mælk hæves med 30 procent for at kunne imødekomme efterspørgslen.

Foto: Kim Haugaard. Især Tyskland ventes på den korte bane at kunne aftage store mængder friske økologiske produkter. Samtidig er salget i klar fremgang i Sverige.
Læs mere
Fold sammen

Verdens største økologiske mejeri, Arla Foods, satser nu for alvor på salg af økologiske mejeriprodukter. For økologi er blevet en stor international succes for stormejeriet.

Væksten skal ifølge planerne ske i både Europa, især Tyskland og Sverige, og på nye vækstmarkeder som Kina.
Desuden har Arla ambitioner om at sætte turbo på salget i England. I forvejen er Danmark et stort økologi-marked for Arla.

Koncernen venter at få brug for mere økologisk mælk i fremtiden. Derfor har det landmandsejede andelsselskab besluttet at tegne nye økologi-kontrakter i udvalgte områder.

Målet er frem mod 2017 at sikre mellem 150 og 200 mio. kg ekstra økologisk mælk fra landmænd i Danmark og Nordtyskland, men muligvis også i området omkring Arlas mejeri i Pronsfeld i Midttyskland. Hertil kommer op til 50 mio. kg ekstra i Sverige.

Det svarer til en stigning på 25-30 procent i økologiske leverancer fra de eksisterende mælkeproducenter.

Især Tyskland ventes på den korte bane at kunne aftage store mængder friske økologiske produkter. Samtidig er salget i klar fremgang i Sverige.

I Kina ser Arla ligeledes et stort potentiale. Men her er der tale om salg af økologisk mælkepulver og økologisk langtidsholdbar UHT-mælk.

»Vores analyser peger på, at der er en stigende efterspørgsel efter økologiske mejeriprodukter fra Arla. Det er meget positivt, og vi ønsker selvfølgelig at kunne imødekomme den efterspørgsel. Vi håber, at vores nuværende økologiske mælkeproducenter øger mælkeproduktionen. Vores vurdering er, at selv hvis det sker, er der behov for yderligere mælk fra andre producenter,« siger Arlas vice-adm. direktør Povl Krogsgaard fra Arla Foods.

Det tager to år for en konventionel mælkeproducent at lægge om til økologisk produktion, og derfor sætter Arla nu en rekrutteringsproces i gang.

Arla fik i alt 816 mio. kg økologisk mælk i 2014. Heraf kom 44 procent fra leverandører i  Danmark. Henholdsvis 35 procent, 13 og syv procent kom leverandører i Sverige, Storbritannien og Centraleuropa.