APM-topchefer forbundet i fællesejede skibe

En række nuværende og tidligere skibsredere og andre topledere i A.P. Møller - Mærsk er investormæssigt nært forbundne. Skibsrederne Jess Søderberg, Knud E. Stubkjær, Tommy Thomsen og Thomas Thune Andersen ejer sammen med den tidligere oliechef Kjeld Fjeldgaard således skibet Brigit Mærsk.

Mærsk Mc-Kinney Møller med Jess Søderberg, der i 2004 gik mod Møllers ønsker, da han var medvirkende til Keld Fjelgaards utidige afgang fra firmaet. I dag er Søderberg og Fjeldgaard medejere af to af de samme skibe, nemlig Ras Mærsk og Brigit Mærsk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Henriksen
På Esplanaden er et farvel ikke nødvendigvis et farvel. Selv om en håndfuld personer gennem de senere år er frataget deres titel som skibsreder og dermed er blevet ekskluderet fra Firmaet A.P. Møller, hvor alle interessenterne har ret til at underskrive sig med titlen A.P. Møller, er ex-redere samt tidligere direktører fortsat knyttet til deres tidligere arbejdsgiver gennem partrederier.

En søgning i skibsregistret under Søfartsstyrelsen viser, at den tidligere skibsreder Bjarne Hansen og tidligere oliechef Kjeld Fjeldgaard samt Tage Bundgaard, tidligere chef for Mærsk Contractors og Mærsk Supply Services, hver især har part i et eller flere skibe sammen med A.P. Møller-Mærsk A/S og en stribe nuværende topfolk på Esplanaden, herunder afgående topchef Jess Søderberg.

Bjarne Hansen forlod Esplanaden i 2001 efter afsløringen af kartelsamarbejdet mellem SAS og Maersk Air. Han ejer anparter i containerskibet Nexø Mærsk sammen med bl.a. Jess Søderberg og Eivind Kolding, direktør for A.P. Møller-Mærsks største forretningsområde Maersk Line.

Kjeld Fjeldgaard, direktør for Mærsk Olie og Gas frem til 2004, da han blev fyret, har part i tre Mærsk-skibe. To af skibene, nemlig Ras Mærsk og Brigit Mærsk, ejer han endda sammen Jess Søderberg, der – mod Mærsk Mc-Kinney Møllers ønske – var medvirkende til Fjeldgaards fyring. Fyringen blev begrundet med »divergerende opfattelse med hensyn til ledelse.« Senere er det kommet frem, at netop Kjeld Fjeldgaard og Jess Søderberg har haft en endog meget dårlig kemi.

Tage Bundgaard, hvis exit i 2004 heller ikke var Mc-Kinney Møllers kop te, er medejer af produkttankskibet Richard Mærsk og forsyningsskibet Mærsk Achiever. Ejerkredsen bag de to skibe tæller bl.a. også A.P. Møller – Mærsk-direktørerne Eivind Kolding og Knud Pontoppidan.

Partrederierne har mellem seks og ti parthavere, men det er A.P. Møller-Mærsk, som i alle tilfælde er bestyrende reder (managing owner), og som dermed står for driften af skibene, der indgår i forskellige pools.

Ifølge Berlingske Business’ oplysninger, er en part i et partrederi under A.P. Møller-Mærsks vinger »noget, man bliver tilbudt,« og det tilbud har i hvert fald 15 tidligere og nuværende topchefer på Esplanaden fået.

For nylig kom det frem, at i alt 11 Mærsk-ledere har valgt at flytte skibsanparterne over i anpartsselskaber af skattemæssige grunde. Samlet er der tale om, at cheferne har værdier for flere hundrede millioner kroner. Alene Jess Søderberg har i sit personlige selskab værdier for 100 mio. kr. Flytningen skete for at komme under den gunstige tonnageskatteordning.

Blandt de 11 Mærsk-ledere, som har flyttet deres skibsanparter, er også de to detroniserede redere, Knud E. Stubkjær og Tommy Thomsen, som begge forlader A.P. Møller-Mærsk pr. 1. juli som en konsekvens af den nyligt offentliggjorte ledelsesrokade. Tommy Thomsen har part i tre skibe, mens Knud E. Stubkjær er medejer af fire Mærsk-skibe.

Søgningen i skibsregistret afslører imidlertid også, at der er forskel på eks-rederne. Flemming Jacobs optræder således ikke som medejer af et eneste Mærsk-skib; formentlig fordi han forlod A.P. Møller-Mærsk til fordel for konkurrenten Neptun Orient Lines i 1999.