Anklage: Flyver »tæt på et minimum« af brændstof

En lækket intern undersøgelse blandt 1.000 Ryanair-piloter afslører alvorlig bekymring over flysikkerheden i Europas største lavpris-flyselskab.

Foto: Henning Bagger. Michael O’Leary, Ryanairs rapkæftede topboss, har affejet alle anklager om, at selskabet er gået på kompromis med sikkerheden.
Læs mere
Fold sammen

LONDON: Det var sensommeren sidste år, og i lufthavnen i Valencia i Spanien skete der noget faretruende, som de aldrig havde oplevet tidligere: Tre Boing-fly fra Europas største lavprisflyselskab, irske Ryanair, måtte samme dag og inden for bare 14 minutter foretage nødlandinger, da de angiveligt alle begyndte at løbe tør for brændstof.

Flyene var omdirigeret fra Madrid på grund af et voldsomt tordenvejr. Michael O’Leary, Ryanairs rapkæftede topboss, affejede alle anklager om, at selskabet gik på kompromis med sikkerheden, da det blev anklaget for at flyve med »tæt på et minimum« af det nødvendige brændstof i tilfælde af en omdirigering.

Men i en efterfølgende intern undersøgelse blandt 1.000 piloter, som arbejder for lavprisselskabet, udtrykker langt de fleste af dem alvorlig bekymring over passagerernes sikkerhed – og hævder at alle spørgsmål om sikkerhed undertrykkes af deres bosser.

I undersøgelsen, som er blevet lækket til Channel 4, siger to tredjedele af piloterne, at de føler sig utilpasse ved at rejse spørgsmål om sikkerhed gennem flyselskabets interne system, mens ni ud af ti siger, at selskabet ikke har en »åben og gennemsigtig sikkerhedskultur«.

»Det er virkelig svært at tale til dem, og tonen, som bliver brugt, er virkelig usædvanlig for et flyselskab. Der er ofte tale om trusler og mobning,« siger en pilot i TV-dokumentaren om flyselskabet, som Channel 4 bragte mandag aften.

Der er mange penge at spare ved ikke at fylde for meget ekstra brændstof på til turen, og i dokumentaren hævdes det, at ikke mindst unge piloter føler sig underlagt et stort pres for at gå på kompromis. I sidste måned kom det også frem, at piloter blev beordret til at flyve langsommere i et forsøg på at spare brændstof efter et fald i flyselskabets kvartalsregnskab.

Problematiske kontrakter

Kontrakterne med piloterne er, påpeger anonymiserede piloter i TV-dokumentaren, en væsentlig del af problemet og forklaringen. Tre fjerdedel af Ryanairs piloter siges at have kontrakter, hvor de ikke har noget løfte om nogen flyvetimer, og de må selv betale for alle deres udgifter, herunder uniformer, ID-kort, transport og indkvartering på hotel. I andre flyselskaber betales dette normalt af arbejdsgiveren.

Piloter hævder også, at udformningen af deres kontrakter gør det mere sandsynligt, at de vil flyve, selv når de er utilpasse, fordi de ikke betales løn, når de er syge. I TV-dokumentaren siger en pilot:

»Omkring 70 procent af vores piloter, hvis ikke mere, er på (nul timers) kontrakt. De bliver kun betalt, hvis de flyver. Så det er, hvad der giver presset.«

Presset er kun vokset af, at en række flyselskaber er under et stort økonomisk pres, og at det derfor er meget svært for piloter at få job andre steder. I april i år underskrev flere hundrede piloter en underskriftsindsamling for at få de irske og europæiske regulatorer af flytrafikken i Europa til at eksaminere Ryanairs ansættelseskontrakters påvirkning af flysikkerheden.

Underskriftsindsamlingen slog på, at den »forvirrende, usikre og uforudsigelige situation« skabte »stress og bekymring« for piloter og blev til »en stigende distraktion i de daglige fly-operationer«.

Opråbet fra piloterne blev mødt med en kontant advarsel fra Ryanairs chefpilot Ray Conway om, at »enhver Ryanair-pilot, der deltager i denne såkaldte sikkerhedsandragende underskriftsindsamling vil gøre sig skyldig i grov forsømmelse og være ansvarlig for afskedigelse«.

Ryanair er tilbagevendende også under skudsild for sine skjulte gebyrer for passagerer omkring alt fra at booke online til in-check af bagage. Den seneste interne undersøgelse blev udført af Ryanairs Pilot Gruppe, som repræsenterer over halvdelen af selskabets 2.500 piloter, men som ikke anerkendes af selskabet. Selskabets ledelse mener, at gruppen fremturer med falske anklager for at samle piloterne i en fagforening.

Ryanair flyver til 145 destinationer i Europa, herunder i Danmark til Billund og Århus.