Analytiker: Carlsbergs strategiplan vil styrke indtjeningen

Mens Carlsbergs nye strategiplan som ventet ikke indeholder finansielle mål, så vil dens fokus på salgsrettede aktiviteter og investeringer i udvalgte brands skabe et godt fundament for at styrke indtjeningen i de kommende år. Det vurderer Sydbank i en kommentar til strategien, der roses for sit skærpede fokus på de dyrere premium-produkter.

Arkivfoto: Carlsberg øl og coaster. REUTERS/Ints Kalnins/Files Fold sammen
Læs mere
Foto: INTS KALNINS

»Et øget salg af premium-produkter skaber efter vores vurdering det bedst mulige fundament for at øge indtjeningen i de kommende år. Vi bemærker, at Carlsberg i den forbindelse vil strømline brandporteføljen og øge investeringerne bag de brands, som har det bedste indtjeningspotentiale fremadrettet«, skriver senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard i en kommentar.

Han ser Carlsbergs oprydning og udvælgelse af de rigtige brands som en afgørende brik i strategien, som Carlsberg har døbt Sail'22. Desuden vil Carlsberg øge opmærksomheden om specialøl og alkoholfrit øl.

»Produktinnovation kombineret med øgede investeringer i udvalgte brands vil efter vores vurdering være afgørende for, at Carlsberg kan øge sin indtjening på specielt de vesteuropæiske ølmarkeder, som generelt er kendetegnet af et faldende ølforbrug per indbrygger«, konstaterer Sydbank-analytikeren.

Målsætninger formuleret med få faste holdepunkter

Carlsbergs væsentligste målsætninger i den nye strategi er formuleret med få faste holdepunkter.

Bryggeriet går efter en kontinuerlig organisk vækst i resultatet af primær drift, og en kontinuerlig forbedring af afkastet af den investerede kapital. Desuden formulerer bryggeriet en fast målsætning om, at den nettorentebærende gæld skal reduceres til under to gange driftsresultatet, EBITDA. Endelig hæver Carlsberg målsætningen for udbyttebetalinger til 50 pct. af det justerede nettoresultat fra tidligere 25 pct.

»Vi havde selvfølgelig gerne set, at Carlsberg havde formuleret en mere konkret målsætning for udviklingen af selskabets driftsresultat i gennem strategiperioden. En succesfuld eksekvering af strategiplanen kræver dog efter vores vurdering, at Carlsberg-organisationen holder fokus på de langsigtede forretningsmæssige målsætninger og ikke lader sig styre af kortsigtede finansielle mål, som aktiemarkedet vil stille Carlsberg til regnskab for på kort sigt«, skriver Morten Imsgard og fortsætter:

»Derfor kan det fra et ledelses- og eksekveringsmæssigt perspektiv give rigtig god mening, at Carlsberg ikke opstiller mere konkrete målsætninger for den organiske vækst i driftsresultatet de kommende år. Vi forventer, at indtjeningsvæksten vil være størst i 2018 og 2019, men vi modellerer også en betydelig indtjeningsfremgang i 2017.«

Sydbanks anbefaling af Carlsberg er uændret "køb".