90'er nostalgi giver rygstød til klassisk skomærke

Intet teenageværelse var i starten af halvfemserne komplet uden en plakat af et pladecover med en nøgen, svømmende baby og et par Dr. Martens-støvler. Men i takt med at grunge gik af mode, gjorde Dr. Martens det også.

Foto: BEN STANSALL. Intet teenageværelse var i starten af halvfemserne komplet uden en plakat af et pladecover med en nøgen, svømmende baby og et par Dr. Martens-støvler. Men i takt med at grunge gik af mode, gjorde Dr. Martens det også.
Læs mere
Fold sammen

Nu har den ikoniske støvleproducent fra Storbritannien dog igen vind i sejlene, da 90'erne er kommet på mode igen. Det skriver den britiske avis The Guardian, der har skelet til Dr. Martens regnskab for året, der sluttede med marts.

»Vi har leveret endnu et sæt stærke resultater med bred vækst i alle regioner og salgskanaler med dobbeltcifret vækst i omsætningen og driftsresultatet,« skriver bestyrelsesformand Paul Mason i regnskabet ifølge The Guardian.

Dr. Martens åbnede 16 nye butikker i Europa i regnskabsåret, hvilket bragte det samlede antal op på 94.

Omsætningen steg med omkring 20 procent til 348,6 millioner pund - 2,9 milliarder danske kroner.

Støvleproducentens historie starter i Tyskland, hvor lægen Klaus Martens udviklede den i slutningen af Anden Verdenskrig. Patentet blev overtaget af en englænder, og støvlen, som vi kender den i dag, ramte det britiske marked i 1960.

I samme årti blev de kendt som favoritstøvlen for skinheads og senere punkere. Salget peakede dog med grunge-bølgen i 1990'erne.

Siden da gik det dog kraftigt ned ad bakke, og omkring 2003 var Dr. Martens tæt på konkurs og blev solgt til en kapitalfond.

I de seneste år er Dr. Martens dog kommet tilbage på mode.

Produktionen er trukket tilbage til Storbritannien, og teenagekendisser som Bella, Cardi B og Miley Cyrus har ifølge The Guardian alle taget støvlen til sig og promoveret dem over for deres enorme fanskarer.

/ritzau/