50.000 færre billister fanget i fotofælder

Fartkontrol. Antallet af danskere, der blev snuppet i en af politiets fotofælder, styrtdykkede sidste år med næsten 50.000. Det skyldes dog hverken pænere kørsel eller klippekort men derimod fejl i færdselspolitiets eget udstyr.

Stadigt færre fartsyndere bliver snuppet af politiets forhadte fotofælder.

På grund af interne problemer med et nyt it-system fungerer den automatiske fartkontrol nemlig langt ringere end tidligere.

Alene fra 2005 til 2006 faldt antallet af fartbøder udskrevet i forbindelse med fotofælderne med over 46.000, fra 283.891 forrige år til 237.152 sidste år.

Og det var ikke fordi danskerne var begyndt at køre langsommere. Tværtimod.

Ifølge vicepolitiinspektør i færdselspolitiet, Leif Sørensen, skyldes det lave antal fartbøder nemlig udelukkende bøvl hos politiet med deres it-systemer, som ikke har været gearet til at klare opgaven.

Fartsyndere klarer frisag- Sidste år skulle vi have opgraderet systemerne, og det har der været en del problemer med. Derfor har fartkontrollen ikke virket efter hensigten, og i sidste ende betyder det, at mange fartsyndere ikke er blevet straffet for deres lovovertrædelser, siger han og indrømmer, at der heller ikke i år er kommet styr på fotofælderne endnu.

Handler om synlighedHos Rådet For Større Færdselssikkerhed er vicedirektør Mogens Wilbert bekymret over den manglende fartkontrol, da danskerne ifølge ham trykker lige så meget på speederen, som de altid har gjort.

- Det er meget uheldigt, at politiets fartkontrol fungerer så dårligt. Vi kan jo se, at antallet af ulykker er på samme niveau, som det altid har været, og det er dybt beklageligt, siger han.

Mogens Wilbert peger desuden på, at fartkontrol i høj grad handler om synlighed og chancen for at blive opdaget.

- Oplysning og kampagne er altid godt. Men det har klart bedst effekt, når der er en reelt chance for at blive taget. Her er folk mere tilbøjelige til at slippe foden fra speederen, understreger han.

Af de biler der blev fanget af færdselspolitiets linser var godt 56.000 firmabiler, hvoraf resten havde privatpersoner bag rattet.