Hul i universet

Astronomer har fundet et gigantisk tomrum, fyldt med absolut ingenting.

Tegnet illustration af et sort hul, der normalt er meget lidt fotogene. I det nyetomrum er der endnu mindre at se. <p>Kilde:<a href='http://observe.arc.nasa.gov/nasa/ootw/1999/ootw_990707/ob990707_lg1.jpg'>Nasa.gov</a>. Fold sammen

Et nyopdaget tomrum i uniserveret er næsten en milliard lysår i tværsnit, og der er ingen tegn på galakser eller stjerner, som der er i sorte huller. Ikke engang "mørkt stof" kan man finde spor af.

- Ingen har nogensinde fundet et så stort tomrum, og vi regnede bestemt ikke med at finde noget i denne størrelse, siger astronomiprofessor Lawrence Rudnick fra University of Minnesota til tidskriftet Astrophysical Journal.

Astronomerne kiggede dog målrettet efter "noget" i stjernebilledet Eridanus eller Floden, som kan ses sydvest for Orion.

Det var kendt, at et område af himlen her er "koldt", dvs. at man her får lavere målinger end normalt på baggrundsstrålingen, som er den konstante summen af signaler i verdensrummet helt tilbage fra universets fødsel.

- Det vi fandt, er ikke normalt, hverken baseret på vores observationer eller på computermodeller, siger Liliya Wilson, der var med til at foretage observationerne med Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (anisotropi=forskellighed afhængig af retning, modsat isotropi = ens uanset retning)

Mørkt stof kan ikke måles direkte, men man kan se effekten af massetiltrækningen fra stoffet på omkringliggende stof.