Trykket stiger i Golfklassen

Turbo er nøglen til succes for de nyeste udfordrere i Golfklassen. Forbilledet har dog ikke mistet pusten, men kan stadig lære opkomlingene et trick eller tre.

Fotos: Martin Dam Kristensen Fold sammen
Læs mere

To billige koreanere med masser af garanti. En formskøn italiener med temperament og lokkende lave priser. Et par japanere med det sidste nye i teknik. Og en storsælgende franskmand med appetit på mere. Mød Kia Ceed, Hyundai i30, Fiat Bravo, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer og Peugeot 308. Seks nye elever i Golf-klassen, der alle ønsker at overtage den aldrende VW Golfs position som klasseduks. Talenterne fejler ikke noget. De koreanske tvillinger spiller ikke bare discountpris-kortet denne gang, de stiller også med moderne dieselmotorer, god plads og nydeligt design. Og sætter trumf på med markedets bedste garantiordninger: Hyundai med tre år uden begrænsning, Kia med syv år/150.000 kilometer. Fiat relancerer selvsikkert Bravo-navnet med smart Giugiaro-design, livfulde motorer og priser, der kan give selv koreanerne nervøse trækninger. Et løfterigt comeback for en tidligere topsælger. Subaru vil også op ad salgskurven med den nye Impreza. Ikke bare med mærkedyder som firehjulstræk og boxermotor, men især med nyt mainstream design i praktisk hatchback udformning, der for alvor skal udbrede det japanske specialistmærke. Skarpskåret design er også indgangsbilletten for Mitsubishi Lancer. En model, der traditionelt har haft det svært, men nu forsøger igen ved at skille sig ud med markante streger og overdådigt udstyr. Her med som ægte outsider, for importøren ved endnu ikke, om dieseludgaven skal tilbydes herhjemme, og benzinudgaverne ser vi først til marts. Derfor er prisen også ukendt.

Tvivl er der til gengæld ikke hos Peugeot. Her skal 308 løfte arven efter 307 og atter sikre franskmændene titlen som Danmarks mest solgte bil. Med et design, alle har en mening om, nøjsomme motorer og en kørekomfort, der er fransk, når det er bedst. Men duksen afgiver ikke frivilligt sin plads. På falderebet viser VW Golf, hvor kampen fremover skal stå: Med små motorer, der på samme tid kører langt på literen og har flere kræfter, end vi er vant til. De nyeste bilmodeller puster sig nemlig op. Med turboladere, der presser ekstra luft gennem motoren og dermed skaber flere hestekræfter. Og endnu bedre: Mere af det drejningsmoment, der gør overhalinger hurtigere og sikrere, fordi du ikke behøver skifte gear først. Du træder bare på speederen, så farer bilen fremad, som om en enorm hånd gav den et skub. Vi kender det allerede fra moderne dieselmotorer, hvor de små vindmøller ude i motorrummet sætter ekstra fart i bilerne. Det nye er, at turbo også vinder frem blandt selv små benzinmotorer. Som testen afslører, er det en spændende og overbevisende udvikling, der nok engang understreger, at Golfklassen byder på maksimal valuta for pengene for bilkøberne. Spørgsmålet er blot, hvem der gør det bedst? Find svaret i gruppetesten her på de følgende sider.