En historisk god aftale

Dansk fodbold forgyldes med en ny TV-aftale, som pumper over en milliard kroner ind i danskernes foretrukne idrætsgren over en treårig periode.

Superligaen, her repræsenteret ved FCKs Marcus Allbäck (tv.) og Brøndbys Daniel Wass, kommer fra 2009 ud til et langt større publikum via en ny TV-aftale. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

En historisk god aftale. Sådan lyder de samstemmende kommentarer til den medieaftale for dansk fodbold, som i går faldt på plads. En aftale, som frem til sommeren 2012 pumper yderligere godt en milliard kroner ind i fodboldverdenen.

»Vi har fået en rigtig god pris for vores vare. Samtidig bliver dansk fodbold bredere eksponeret,« fortæller en stolt direktør for Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Aftalens enkeltheder kan læses i boksen ved siden af denne artikel. Den har været længe undervejs, fordi klubberne i første omgang havde nikket ja til en fortsættelse af den nuværende aftale mellem MTG og Superligaen. Her bliver kampene fra den bedste danske fodboldrække primært vist på TV3+ og TV2 Sport, mens DR og TV2 viser sammendrag fra runderne.

I den nye aftale, der strækker sig over tre år fra sommeren 2009 til sommeren 2012, spredes fodbolden fra den bedste række ud over næsten samtlige betydende TV-kanaler i landet, hvilket Claus Thomsen ser som en stor styrke:

»Jo bredere eksponering er, des bedre er det for klubberne, fordi deres vare og deres sponsorer får en større synlighed. Desuden bliver fodbold bedre markedsført, fordi så mange medier er inde over.«

Frem til sommeren 2009 kører klubberne videre med den nuværende aftale, men de højere indtægter fra den nye aftale får øjeblikkelig virkning. Det betyder, at klubberne her og nu får flere penge i klubkasserne og dermed kan vælge at konsolidere forretningerne eller købe bedre spillere.

»Det er en kanongod aftale for dansk fodbold. Og det har været en fornøjelse at følge forhandlingerne fra sidelinjen,« siger FCK-formand Flemming Østergaard, som hæfter sig ved, at klubberne har stået tæt sammen og troet på værdien af deres vare og derved fået en bedre aftale end den forrige.

Klubberne var ellers klar til at forlænge den nuværende aftale med MTG, men det satte Konkurrencestyrelsen en stopper for. Fordi aftalen bandt klubberne for længe og ekskluderede en stribe TV-stationer for den attraktive fodboldvare – herunder DR og SBS (kanal 5 m.fl.).

Samtidig er fordelingsnøglen mellem klubberne ændret, sådan at der bliver spillet om flere af de mange millioner kroner. Det betyder, at de klubber, der satser mange penge på sportslig succes, får en større del af millionerne. Dermed kan man sige, at klubber som AaB, FCK, Brøndby og OB får en stor del af kagen, hvis de ellers holder sig i toppen af dansk fodbold i en årrække. Men samtidig er TV-pengene en mindre del af disse klubbers økonomi.

»Så det er vel rimeligt nok, at de klubber, der satser og vinder, også får en større del af kagen,« siger Flemming Østergaard.