Frihed til at bekæmpe narkobaronerne

Spillet »Ghost Recon Wildlands« bliver et helt åbent spil, hvor man vælger sin egen vej gennem Bolivias skyggeside.

ccc Fold sammen
Læs mere

»Ghost Recon«-serien har siden 2001 været synonym med taktisk velfunderede militærshooters med en tyk streg under realisme. 14 spil er udkommet i serien, der er baseret på Tom Clancys forfatterskab, og »Ghost Recon Wildlands« er uden sammenligning Ubisofts mest ambitiøse titel i serien til dags dato.

Spillet leger vanen tro med et »Hvad nu hvis«-scenarie. Hvad nu, hvis mexicanske karteller rykkede ind i Bolivia og effektivt overtog landets infrastruktur? Således kan spilleren, enten alene eller i samarbejde med op til tre venner, kaste sig ud i det, der ligner en uoverskuelig opgave: At løsne El Sueno-kartellets jerngreb om Bolivia og gennem en perlerække af indsatsoperationer destabilisere deres paramilitær nok til, at et demokrati kan indføres.

En åben verden

For første gang i »Ghost Recon«-universet har Ubisoft gjort spilverdenen 100 procent åben; med andre ord kan man begive sig hvor som helst og løse missionerne i den rækkefølge, man vil. Målet er at indhente efterretninger, skabe alliancer med lokale oprørsstyrker og løbende udstyre ens lille indsatsstyrke på fire mand med det bedste materiel.

Ubisoft har tydeligvis brugt enorme ressourcer på at skabe en virkelig verden, der føles autentisk. Ud over at sende researchhold til Bolivia har udviklerholdet allieret sig med forfatterne Don Windslow (The Cartel), og manuskriptforfatteren Shane Sa-lerno (Armageddon) i bestræbelserne på at indfange den rå stemning i narkomiljøet.

Samarbejdet i fokus

»Ghost Recon«-serien har altid fokuseret på planlægningen og udførelsen af militæroperationer, og i Wildlands bliver friheden til at udføre disse endnu større. Spillet er således konstrueret, at spilleren frit kan invitere kammerater med ind i spiluniverset uden at sætte de intense kampe på pause, og dermed udskifte de AI-styrede holdkammerater med kollegaer af kød og blod. Det gør udforskningen af et virtuelt Bolivia til et af de magiske spilmomenter, hvor man et kort sekund glemmer alt omkring sig og blot nyder de intense skududvekslinger, planlægger om det næste angreb på en guerillalejr skal foregå med helikopter, på motorcykel eller ved hjælp af snigskytteriffel, og smiler over det kreative overskud, den hårde dialog er skrevet med.

B prøvede spillet i London. Fuld anmeldelse kommer efter udgivelse.