Caroline Henderson taber sin troværdighed som sangfortolker i ny musikforestilling

At Caroline Henderson har transformeret sit fremragende Kurt Weill-album »Lonely House«, til det visuelle drama »In The House« er ikke nogen ubetinget fordel.

Det Kgl. Teaters Pressebillede til »In the House«. Hverken elevator eller kjole indgår dog i forestillingen. Foto: Thomas Cato Fold sammen
Læs mere

Filosofien og symbolikken er til at tage og føle på. Altså at vort liv og vor tilværelse er et hus, i hvilket vi på godt og ondt bevæger os omkring, indtil vi ender på den overetage, hvorfra der ikke er nogen vej tilbage.

Det er elementært sagt, hvad »In The House« handler om. Her er tale om en visuel og dramatisk overbygning på det fremragende album, kaldet »Lonely House«, som sangerinden Caroline Henderson udsendte for halvandet år siden, og som rummede sange af den tysk-amerikanske komponist Kurt Weill.

Allerede på denne udgivelse var der en gennemgående idé om at bevæge sig omkring i et ensomt og mystisk hus, og det var absolut både velfungerende og originalt.

Det samme kan man ikke sige om den aktuelle dramatiske visualisering, hvor den videoinstallation, der skaber rum og kulisser, er af absolut solid standard om end på intet tidspunkt overvældende.

Og det er så her, Caroline Henderson – bistået af lydmageren og elektromusikeren Frederik Henrik Møller – går omkring i en grå hjemmedragt og leverer sine – undertiden eftertænksomme og let humoristiske – betragtninger, som så bliver krydret med Kurt Weills engelsksprogede sange.

Og det hænger bare ikke rigtigt sammen.

Eksempelvis er det interessant, at albumversionen af »Mack The Knife«, hvor Bertolt Brechts tyske originaltekst er oversat direkte til engelsk, virker overordentligt uhyggelig. Men her på scenen, hvor sangen tilmed bliver suppleret af dansende skeletter, er den blot et stykke harmløs underholdning.

Mere substans i sangene til slut

Kort sagt – den troværdighed, som i høj grad er et varemærke for Caroline Henderson som sangfortolker, går langt hen ad vejen tabt ved denne lejlighed. At den akkompagnerende musik så også undertiden tager form af yderst voluminøse og anmassende lydmalerier, er heller ikke ubetinget befordrende.

Dog kommer der mod slutningen af forestillingen, hvor handlingen i øvrigt nærmest synes at forsvinde, lidt mere substans i sangene. Det bliver til fine versioner af »Speak Low« og »Ballad of The Soldier’s Wife« – og slutteligt den smukke ballade »It Never Was You«. Så lyrisk – og så troværdig!

Hvad: »In The House« af Caroline Henderson og Jesper Malmose.

Hvem: Medvirkende: Caroline Henderson. Instruktør: Christoffer Berdal. Scenografi: Jakob Thorbek. Design: Spild af Tid. Musik: Kurt Weill, Frederik Henrik Møller og Caroline Henderson. Turné over hele landet til 30. november.