Omfattende forsøg skal hjælpe svage elever videre i skolesystemet

Den negative sociale arv skal brydes, og derfor iværksættes der nu et treårigt forsøg i 500 danske folkeskoleklasser for at hjælpe børn fra uudannede hjem til at tage en videregående uddannelse.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Dueholm

I familier, hvor forældrene ikke har en højere uddannelse end grundskolen eller en gymnasial uddannelse, er der risiko for, at børnene heller ikke får en videregående uddannelse. Tal fra Undervisningsministeriet viser, at 58.000 eller 10 procent af eleverne i folkeskolen netop kommer fra sådanne familier.

I et treårigt forsøg i folkeskolen skal det undersøges, hvordan den negative sociale arv kan brydes. 500 folkeskoleklasser med mindst 5 elever, hvis forældre ikke har en uddannelse, kommer til at medvirke i forsøget, skriver Politiken.

Forsøget vil være det største af sin slags i nyere dansk skolehistorie.

De næste tre år skal forsøgsklasserne undervises med alternative undervisningsmetoder, som har vist sig at skabe gode resultater i særligt USA.

»Vi er ikke særlig gode til at bryde den negative sociale arv. Vi har simpelthen ikke fundet koden, på trods af at det er noget, alle synes er vigtigt i det danske skolesystem. Det er ikke godt nok,« siger undervisningsminister Christine Antorini (S) til Politiken.

Forsøget er finansieret at satspuljepartierne med 35,6 millioner kroner.

Initiativet til forsøget bliver rost af Niels Egelund, som er professor i specialpædagogik og ansat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

Også formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, er positiv over for forsøget, skriver Politiken.