Mobbebøder på vej til skoler og gymnasier

Elever, der bliver mobbet, skal kunne klage over skolen, hvis skolen ikke gør nok for at forhindre mobning. Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby vil give mulighed for at sanktionere skolerne med påbud og bøder.

En central klageinstans for mobbede skolebørn kommer til at være en mulighed for familier, der har været gennem alle alternative løsninger først. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Elever og forældre får nu en ny håndsrækning i kampen mod mobning i det danske skolesystem.

Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) vil oprette en national klageinstans, der giver mobbede børn og unge ret til at klage over deres skole og gymnasium, hvis skolen ikke har gjort nok for at forebygge og forhindre mobning. Klageinstansen får mulighed for at idømme skolerne påbud, og i sidste ende kan skolerne straffes med økonomiske sanktioner for utilstrækkeligt antimobbearbejde.

Klageinstansen skal nedbringe antallet af børn og unge, der bliver mobbet, men målet er ikke tusindvis af klager og bøder til skolerne, understreger Ellen Trane Nørby.

»Jeg håber, det får en disciplinerende effekt, så man begynder at arbejde mere seriøst med mobning lokalt. Det handler ikke om at slå bestemte institutioner i hovedet, men erfaringer fra Sverige og Norge viser, at et klageorgan med sanktionsmuligheder medvirker til en stærkere lokal forebyggelse af mobning. Det er dét mål, vi gerne vil nå, så børnene oplever et mobbefrit miljø,« siger ministeren.

Hvis der er tale om en fri grundskole eller en ungdomsuddannelse vil den øknomiske sanktion betyde, at skolens statstilskud eller taxametertilskud nedsættes. Hvis der er tale om en folkeskole, rammer den økonomiske sanktion kommunen.

Spiller med musklerne

Klageinstansen skal oprettes under Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og får bemyndigelse til at behandle sager fra elever på folkeskoler, fri- og privatskoler, erhvervsskoler og gymnasier. Arbejdet skal efter planen påbegyndes i 2017, og klageorganet skal også tilbyde parterne mægling, så påbud og sanktioner bliver sidste udvej.

Hvis en elev bliver mobbet på sin skole, og familien oplever, at skolen ikke gør nok for at hjælpe, vil familien i første omgang kunne klage til kommunalbestyrelsen eller til skolens bestyrelse, hvis der er tale om en selvejende institution. Det skal sikre, at man lokalt får en chance for at gøre en indsats for at løse problemerne. Først derefter kan familien klage til den centrale klageinstans.

Dermed lægger Ellen Trane Nørby op til at genindføre forældre og skolebørns ret til at klage til kommunalbestyrelsen over skolen, som daværende undervisningsminister Bertel Haarder (V) ellers afskaffede i 2009 for at styrke skolelederes autoritet.

Med planerne opfylder ministeren et stort ønske hos skoleeleverne og børneorganisationerne, der længe har efterlyst et særligt klageorgan til mobbede elever.

»Vi har på en del skoler oplevet, at skolen bare lader stå til, og det er et kæmpe problem. Forældre og børn skal have et sted at gå hen, hvis de bliver mødt med ligegyldighed, og det har manglet,« siger direktør i Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl, der håber, at klageinstansen vil have en præventiv effekt:

»Det er mit håb, at nogle skoleledelser vil stramme op, så de ikke får en masse sager hos klagenævnet og bliver bedre til at imødekomme de børn, der bliver udsat for mobning.«

I dag er der ikke rigtig andre steder, en familie til et mobbet barn kan gå hen, hvis ikke skolen kan løse problemet, og ofte ender det med et skoleskift. Derfor glæder også Danske Skoleelevers formand, Jens Vase, sig over tiltaget.

»Det er helt fantastisk, at ministeren vil det her. Det er det største, der er sket inden for mobbeområdet i løbet af de seneste mange år. Det er første gang, man spiller med musklerne og prøver at lave noget, som faktisk kan gøre en forskel for eleverne og ikke bare er endnu en oplysningskampagne,« siger han.

Tomrum for mobbede børn

Den nyeste trivselsmåling for folkeskolen viser, at hver femte elev i 4.-9. klasse har oplevet, at de er blevet mobbet i større eller mindre grad i løbet af det seneste år. Det er en nedgang på fem pct.point i forhold til 2015, men 58 pct. af de elever, der bliver mobbet i 2016, er også blevet mobbet året før, hvilket viser, at det kan være svært for et barn at slippe ud af mobning.

I modsætning til elev- og børneorganisationer har både skolelederne og lærerne kritiseret tanken om, at elever skal kunne klage til en central instans over skolens manglende indsats, og at skolen skal kunne sanktioneres.

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen kalder det »symbolpolitik«.

»Det er ti gange mere værdifuldt at bringe viden ud til lærerne i stedet for at bruge ressourcer på en klagecentral. Vi bør i stedet lave kampagner, som parterne omkring folkeskolen har gjort sammen før, hvor vi peger på, at vi har et fælles ansvar for at løse problemerne med mobning,« siger han.

Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, mener, at undervisningsministeren »skyder over målet«, og han tror ikke på, at risikoen for sanktioner vil have en effekt.

»Det er ikke det, der skal til. I Danmark har vi en god tradition for samarbejde mellem skole og forældre, og det er den vej, vi skal,« siger han.

Adjunkt Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, der igennem mange år har forsket i mobning, er til gengæld positiv og peger på, at de eksisterende klagemuligheder kan virke usynlige og umulige for børn og forældre.

»Der har i mange år manglet en instans, man kan gå videre til, når alle muligheder er udtømt. På det arbejdsretslige område for voksne har vi traditioner for klagesystemer, men vi har et retstomrum, når det handler om børn. Og det er nødvendigt med sådan en instans, for mobning er farligt for et barns udvikling og kan socialt invalidere et barn,« siger hun.

Ifølge Helle Rabøl Hansen kan klageinstansen have en præventiv effekt og give skolerne et incitament til at skrue op for antimobbeindsatsen.

»Men det bør kombineres med, at skoler og lærere får mulighed for at kvalificere sig til bedre at opdage og forstå mobningens natur og håndtere det. Enten kan man give lærerne et efteruddannelsestilbud eller gøre det til obligatorisk pensum på læreruddannelsen,« siger hun.

Regeringen inviterer nu Folketingets partier til forhandlinger om klageinstansen.