Kbh.: Miljøzone er en ommer

Regeringen har vedtaget en fup-miljøzone, lyder den barske kritik fra Venstre i København. Her boykotter et bredt politisk flertal miljøzonen.

Københavnske politikere skyder nu overraskende kommunens eget forslag til en miljøzone ned og stiller arbejdet med at reducere udslippet af livsfarlige småpartikler fra dieseludstødning i bero. Årsagen er, at et bredt politisk flertal (S, R, SF, V, DF og EnhL.) er stærkt utilfredse med, at regeringen i dens miljøzonelov har sørget for, at kun ældre og ikke nyere lastbiler kan omfattes af partikelfilterkravet.

Venstres miljøordfører, Jesper Schou Hansen, beskylder ligefrem regeringen for at være i lommen på vognmændene, der har brugt justitsminister Lene Espersen (K) til at spænde ben for en virkningsfuld miljøzone, som kan forhindre, at 500 københavnere årligt dør en for tidlig død.

»Regeringens miljøzone er ren fup. Den svarer til, at fupproducenter sælger et sukkerpulver som slankemiddel. Vognmændene har trykket Lene Espersen på maven, og hun har sat sine embedsmænd til at finde nogle tågesnaks-undskyldninger om, at det vil være ekspropriation, hvis man laver noget skarpt. Men der er københavnere, der dør af det her. Det kan vi ikke være bekendt,« siger Jesper Schou Hansen.

Ifølge loven kan landets fem største kommuner fra næste år kræve partikelfilter på lastbiler, der er syv år eller ældre. I 2010 gælder kravet også lastbiler, der er fire år gamle.

Men de københavnske politikere vil også have partikelfilterkravet til at gælde for nye lastbiler, som er forsynet med en katalysator, der fanger skadelig kvælstofdioxid, men lader de livsfarlige småpartikler slippe urenset ud. Desuden ønsker de hele kommunen omfattet af miljøzonen og ikke kun et område inden for Ring 2.

Træd i karakter
Københavns teknik- og miljøborgmester, Klaus Bondam (R), opfordrer miljøminister Connie Hedegaard (K) til at træde i karakter.

»Nu sætter vi miljøzonen på hold i nogle uger, så Connie Hedegaard og regeringen kan tage sig sammen. De sjakrer med københavnernes helbred på grund af kortsigtede hensyn,« siger Klaus Bondam.

Connie Hedegaard mener, at de københavnske politikere tager borgerne som gidsler.

»I et forsøg på at tvinge statsretseksperter til at skifte mening på spørgsmål, som har været undersøgt til bunds, vælger Københavns Kommune tilsyneladende at sætte en stopper for at mindske luftforureningen. Trak kommunen derimod i arbejdstøjet nu, ville vi kunne reducere den sundhedsskadelige partikelforurening fra dieselkøretøjer med en tredjedel allerede om tre år,« siger Connie Hedegaard.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Lene Espersen.

www.ft.dk

Se folketingsdebatten om miljøzoneloven. Søg på L39