Gabold: »Jeg kender ikke nogen seriøs kunst, som ikke har et politisk lag«

DRs tidligere dramachef Ingolf Gabold er kommet i rampelyset, efter han har indrømmet, at serien »1864« var et politisk projekt og et slag mod Dansk Folkeparti. Her uddyber han sine pointer om dansk kulturpolitik og forklarer sin egen rolle i tilblivelsen af serien.

Ingolf Gabold var dramachef på DR fra 1999 til 2012. Han har blandt andet stået bag TV-serierne »1864«, »Borgen« og »Krøniken«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Ingolf Gabold ønsker debat »ustandseligt« og denne måneds premiere på filmversionen af »1864« er ifølge den tidligere dramachef på DR en »kærkommen anledning til at gå ud og prøve på, om man kan få den her debat i gang igen«.

En debat om nationalisme.

Derfor har Ingolf Gabold højt opsigtsvækkende over for Politiken gjort det klart, at DRs omdiskuterede dramaserie »1864« var et stykke politisk dramatik og et slag mod Dansk Folkeparti.

Over for Berlingske uddyber han:

»Når DR laver historisk dramatik er det på den ene eller anden måde for at få givet danskerne en fornemmelse af, hvor kommer vi fra, og hvad er vi rundet af. En af de ting, der er meget vigtige i 1864 er, at vi viser nationalisme, som jeg personligt synes er utilstedeligt.«

Debat har den forhenværende dramachef fået. Han erkender i samme omgang, at debatten risikerer at blive afsporet med hans udmelding, så den i højere grad handler om, hvor grænsen går for DRs politiske ageren.

»Faren er helt klart, at det giver en uheldig debat i DR, og det er jeg ked af. Men det nytter ikke noget, at der er ting, vi ikke kan tale om for at beskytte en institution. Der er kulturpolitikken i Danmark altså vigtigere end DR, al den stund at DR er en kulturpolitisk institution,« siger han.

Ingolf Gabold afviser blankt, at DR med det politiske drama om nationalisme overskrider sine retningslinjer. En af DRs otte kerneværdier lyder: »Vi tager aldrig hensyn til eller lader os styre af økonomiske eller politiske særinteresser«.

»Jeg mener helt bestemt, jeg har overholdt denne regel. Det her er en historisk dramaserie, som prøver at give danskerne en forståelse for, hvad vi er rundet af. Den handler om ganske almindelige historiske ting. At der så er et politisk parti, der har gjort det, at vi er danskere i Danmark, til et hovedslagnummer, så de føler sig angrebet – ja.«

»Men det er ikke noget med, at jeg har en særinteresse i at genere Dansk Folkeparti. Vi bruger ikke mig som ansvarlig chef og 100 millioner kroner på at genere Dansk Folkeparti i DR. Vi bruger pengene på at lave en historisk dramaserie,« siger Ingolf Gabold.

Er det her propaganda mod Dansk Folkeparti?

»Nej. At de føler det, forstår jeg godt, fordi de i høj grad har bygget deres parti op om Danmark og danskhed og deraf EU-berøringsangst,« siger han.

Den politiske indblanding er for Ingolf Gabold uundgåeligt, når man laver kunst.

»Jeg kender ikke nogen alvorlig seriøs kunst, som ikke har et politisk lag. Det mener jeg ikke eksisterer,« siger han.

Derfor afviser han også blankt ideen om, at kunstnere er uden forstand på politik og derfor skal holde sig fra at det område.

»Jeg taler om, hvad det er for et sind, vi har, og hvilke tanker vi gør os i forhold til den virkelighed, vi lever i. Det er meget større og bredere, og det er uundgåeligt politisk,« siger Ingolf Gabold.

Han egen rolle i forhold til tilblivelsen af »1864« var, at han havde læst bøgerne »Dommedag Als« og »Slagtebænk Dybbøl« af Tom Buk-Swienty. Han syntes, de var interessante særligt i forhold til at vise noget om nationalisme. Herefter kontaktede han manuskriptforfatter og instruktør Ole Bornedal, som lavede serien og filmen.

»Da jeg er den, der er tættest på kunsterne i starten af perioden, kommer jeg jo også til at påvirke dem. Men jeg har aldrig sagt til en dramatiker, du skal gøre sådan og sådan. Jeg har altid diskuteret deres ideer med dem,« siger han.