DR-journalister dømt for injurier

Fire journalister på DR-programmet »Kontant« er mandag blevet dømt for injurier ved Østre Landsret for et program om boligsnyd i millionklassen.

Kontant-studieværten Kåre Quist og tre kolleger fra DR-programmet er blevet dømt i Landsretten for injurier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen

En »Kontant«-udsendelse på DR1 har nu kostet fire journalister en dom for injurier, herunder studievært Kåre Quist.

Østre Landsret har mandag dømt de fire DR-journalister for ærefornærmende sigtelser i forbindelse med et program om boligsnyd i millionklassen. De skal alle fire betale dagbøder, tortgodtgørelse og et beløb til dækning af omkostningerne ved en offentliggørelse af dommen.

Det er Boligadministratorerne A/S og ejendomsadministrator Ole Ostenfeld, der har lagt sag an mod folkene bag udsendelsen »Boligsnyd for millioner«.

Programmet blev sendt på DR1 15. september 2009 og omhandlede stiftelsen af Andelsboligforeningen A/B Ringertoften. Beskyldningerne gik i programmet på, at Boligadministratorerne A/S og Ole Ostenfeld skulle have »snydt, narret, fuppet, benyttet prispumper og løgn og for at have oppebåret et stiftelsesgebyr på syv millioner kroner fra Andelsboligforeningen A/B Ringertoften«, står der i dommen.

Boligadministratorerne A/S og Ole Ostenfeld mente, at beskyldningerne var ubegrundede, og derfor lagde de sag an mod udsendelsens vært, redaktionschefen, to andre journalister og tre fotografer. For tre år siden blev alle syv frifundet ved Københavns Byret, men sagen blev efterfølgende indbragt for landsretten.

De tre fotografer på programmet blev frifundet ved Østre Landsret.

I dommen lyder det blandt andet, at journalisterne bag udsendelsen »undlod at foretage en grundig og relevant indsamling af oplysninger«.

»Formålet med udsendelsen - at foretage en kritisk vurdering af rådgivernes rolle i forbindelse med stiftelsen af andelsboligforeninger - er en berettiget varetagelse af pressens opgave som »public watchdog«, men det kan ikke retfærdiggøre en sigtelse, som bygger på et faktuelt forkert grundlag om blandt andet stiftelsesgebyr og dermed en forkert præmis,« hedder det yderligere i dommen.

De fire dømte journalister skal hver betale ti dagbøder á 1.000 kroner. De skal også betale sagens omkostninger på 187.500 kroner.