Censorer advarer: De lærerstuderendes faglighed er »alarmerende« lav

De lærerstuderende bruger i deres opgaver for meget tid på emner som inklusion i stedet for egentlig faglighed, lyder advarslen fra deres censorer.

»Tendensen er, at de studerendes viden er fragmenteret, og uden et pædagogisk blik for helheden får de problemer med at forholde sig kritisk analyserende og vurderende til skole, undervisning og læring«. Sådan beskriver en censor sin oplevelse af de lærerstuderende i den nye censorrapport. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Det står alarmerende skidt til med de lærerstuderendes egentlige faglige viden.

Så klar er meldingen i den nye årsberetning for 2016-2017 for censorformandskabet for læreruddannelsen.

Beretningen beskriver, hvordan »antallet af indrapporteringer, der peger på et utilfredsstillende fagfagligt niveau, er alarmerende højt«.

»På tværs af samtlige fag kan man se præcis den samme tendens: En betydelig gruppe af censorerne vurderer, at det fagfaglige vidensniveau hos de studerende simpelthen ikke er tilstrækkeligt højt til at sikre undervisning af høj kvalitet i folkeskolen,« lyder advarslen i indberetningen.

Indrapporteringerne stammer fra godt 1.400 censorer og er baseret på mere end 16.000 prøver.

Ifølge censorformand Hans Krab Koed fra UC Syd forstærker den nye indberetning indtrykket fra sidste års beretning.

»Det er i hvert fald ikke blevet bedre,« siger han.

Han henviser til, at det ikke mindst halter med fagligheden i bachelorprojekterne. Mange studerende beskæftiger sig i projekterne ikke med deres undervisningsfaglige fag, f.eks. idræt eller matematik, men er i stedet mere optagede af ikke mindst inklusion og differentiering i undervisningen.

I beretningen hedder det, at »bachelorprojektets valg af temaer og problemstillinger viser nu tydelig en bevægelse væk fra lærerfaglige temaer i tilknytning til undervisning i skolefagene i retning af især de almene læreropgaver, der rækker ud over lærerens kerneopgave; nemlig undervisning i fag«.

Hans Krab Koed vurderer, at de studerendes fokus på det didaktiske og det pædagogiske snarere end det fagfaglige i deres opgaver hænger sammen med en generel og længerevarende udvikling i læreruddannelsen.

»Tidligere bekymrede vi os måske ikke så meget om, hvordan vi skulle undervise i folkeskolen. Det var mere det teoretiske og det faglige, det handlede om. Det var heller ikke så godt, så der kom mere fokus på formidlingen, og nu er det, som formidlingen har taget over,« siger han.

Men immervæk ligger karaktergennemsnittet for de lærerstuderende på 7,7 for de her mange prøver, det er da ikke så ringe?

»Det didaktiske er også et vigtigt element, og det gør de meget godt,« siger han.

Så derfor ender de med den her karakter?

»Jo, det er en af årsagerne,« lyder det fra censorformanden.

Vil du gå så langt som at sige, at karaktersnit på 7,7 dækker over temmelig store fagfaglige sprækker?

»Ja, lige netop,« siger han.

Handler det også om besparelser på uddannelserne, eller handler det om, at nu skal man til at vende fokus mod fagligheden?

»Det er klart, at besparelser ikke gavner,« siger han:

»Man snakker om at lave uddannelsen femårig, som i Norge. Det, er jeg ikke helt sikker på, er nødvendigt. Man kan sagtens inden for de fire år omstrukturere og få et andet fokus.«

Så snuden mere i bøgerne?

»Ja, og det skal gælde fra dag et i alle fag. Vi skal måske ikke være helt så ambitiøse med de studerendes kompetencemål,« siger han.

Hvordan?

»Målene skal være klare og præcise. Vi har vidensmål og færdighedsmål. Jeg tror, det er vigtigt, vi fokuserer på vidensmål i stedet for hele tiden færdighedsmål,« fortæller han.

Skal forældre og elever i folkeskolen være bekymrede?

»Det er klart, at hvis vi har en hel masse lærere, som vi har svigtet i deres studietid ved kun at beskæftige os med, hvordan vi klarer inklusion, ro i klassen osv., og de ikke har redskaberne til at fylde den ro ud, så bliver det ikke rigtig noget, vi kan bruge på længere sigt,« siger han.

Ifølge formand for Lærerstuderendes Landskreds Jenny Maria Jørgensen »må det vigtige nu være, at vi nu får diskuteret, hvordan vi sikrer det faglige niveau«.

»Vi skal kigge på, hvordan vi optager vores studerende, og hvordan vi undervejs i vores uddannelse får den tilrettelagt, så den tilgodeser vores fagfaglige niveau,« siger hun.

Så uddannelsen kunne være bedre?

»Det vil jeg sige, markant,« lyder det fra hende:

Så mere fokus på fagfaglighed end didaktik?

»Gerne, men det er rigtig vigtig, at vores uddannelse rummer begge dele,« siger hun og understreger, at det »sagtens« kan lade sig gøre at øge niveauet og mængden af undervisning i løbet af den fire år lange uddannelse:

»Timetallet er meget uudnyttet. Flere og flere steder er det først og fremmest et selvstudie.«

Har censorerne ret, de mener jo, at jeres fagfaglighed er for dårlig?

»Det er svært at sige noget om herfra,« siger hun og tilføjer, at »vi lærerstuderende klarer os godt til vores eksamener, ud fra rammen og de faktorer vi bliver bedømt ud fra«.